Zcela nová výzva: Audi lunar quattro

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Audi přijalo zcela novou výzvu: misi na Měsíc. Společnost podporuje skupinu berlínských inženýrů Part-Time Scientists v soutěži “Google Lunar XPRIZE”. Kosmická soutěž oslovuje inženýry a podnikatele po celém světě a je dotována částkou cca 30 milionů USD. Audi podává expedici na Měsíc pomocnou ruku v podobě odborných znalostí – a vozidla Audi lunar quattro.

Tým, který chce zvítězit, musí být z 90 procent financován ze soukromých zdrojů a dopravit na Měsíc automatizované vozidlo. Pravidla soutěže požadují, aby měsíční vozidlo překonalo na Měsíci vzdálenost minimálně půl kilometru a odeslalo na Zemi fotografie a videa ve vysokém rozlišení. Terénní vozidlo musí kromě toho odstartovat nejpozději v roce 2017 do vesmíru na palubě nosné rakety a překonat více než 380 000 kilometrů až na Měsíc. Cesta potrvá pět dní a podle kalkulací týmu Part-Time Scientists bude stát přibližně 24 milionů EUR. Cílová oblast se nachází severně od rovníku Měsíce nedaleko místa přistání poslední měsíční mise NASA s lidskou posádkou (Apollo 17) z roku 1972. V tomto regionu kolísají teploty v rozsahu až 300 °C. Pokud zde svítí Slunce, rozpálí se tato oblast až na 120 °C kvůli chybějící atmosféře.

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Part-Time Scientists se sídlem v Berlíně, které Audi podporuje, jsou jediní účastníci z Německa. V dosavadním průběhu soutěže byl jejich prototyp měsíčního vozidla již vyznamenán dvěma oceněními za průkopnická řešení (tzv. Milestone Prizes). Porota odměnila těmito oceněními s celkovou dotací 750 000 dolarů vývoj měsíčního vozidla a jeho optických systémů. Berlínští výzkumníci pokračovali ve zdokonalování svého měsíčního vozidla a uskutečnili rozsáhlé testy, mimo jiné v rakouských Alpách a na ostrově Tenerife.

Měsíční vozidlo je z velké části zkonstruováno z vysokopevnostního hliníku a má hmotnost 35 kilogramů. Tato hodnota má být během dalšího vývoje ještě více snížena použitím hořčíku a změnami v konstrukci, přestože vozidlo, které ponese označení Audi lunar quattro, bude pravděpodobně o trochu větší. Sluneční světlo je zachycováno otočným solárním panelem, z něhož je elektrická energie ukládána do lithium-iontového akumulátoru, který napájí čtyři elektromotory v nábojích kol. Všechna čtyři kola jsou otočná v rozsahu 360°.

Reklama 1
Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Nejvyšší rychlost činí 3,6 km/h – na povrchu Měsíce jsou však mnohem důležitější robustní vlastnosti pro jízdu v terénu a schopnost bezpečné orientace. Pohyblivá “hlava” na přídi vozidla nese dvě stereokamery, které snímají detailní záběry ve formátu 3D. Třetí kamera slouží k průzkumu materiálů a vytváří panoramatické záběry s extrémně vysokým rozlišením.

Pracovní skupina, s níž Audi podporuje tým Part-Time Scientists, je v současnosti tvořena deseti zaměstnanci z různých odborných oddělení. Kromě kompetencí v oblasti lehké konstrukce disponují know-how v mnoha dalších oblastech. Týká se to především trvalého pohonu všech kol quattro a elektrického pohonu e-tron. Cílem v této oblasti je další optimalizace provozních vlastností zdokonalením elektromotorů, výkonové elektroniky a akumulátoru.

Také při testech, zkouškách a zajišťování kvality poskytuje značka se čtyřmi kruhy širokou podporu. Odborníci z oddělení pro zajištění kvality podrobují díly budoucího měsíčního vozidla Audi lunar quattro důkladným zkouškám odolnosti vůči opotřebení, a to s využitím technicky vyspělých nástrojů a procesů. Motory a elektronické moduly musí obstát v zátěžových testech v klimatických komorách. Souběžně pracuje mnichovské studio Audi pro koncepční design na novém tvarovém řešení měsíčního vozidla.

Reklama 2

Do soutěže Google Lunar XPRIZE vstoupilo 34 týmů, aktuálně se účastní už jen 16 skupin. Tým Part-Time Scientists vznikl koncem roku 2008 z iniciativy Roberta Böhma, který pracuje jako poradce IT v Berlíně. Většina ze současných více než 70 členů týmu pochází z Německa a Rakouska. Posilou týmu jsou odborníci ze tří kontinentů včetně bývalého vedoucího pracovníka NASA Jacka Crenshawa z Floridy. Mezi podporovatele skupiny patří kromě Audi četné výzkumné instituty a společnosti z oblasti high-tech, například NVIDIA, Technická univerzita Berlín, Rakouské kosmické fórum (OeWF) a Německé centrum pro letectví a kosmonautiku (DLR).

Audi lunar quattro se v současnosti představuje na detroitském autosalonu.