Tisková zpráva ÚAMK: Spotřeba – realita nebo iluze

UAMKSkutečná spotřeba je až o 84 % vyšší než normovaná. USA zažilo nedávno, že byla potrestána automobilka za to, že uváděla v reklamě spotřebu zásadně nižší než je skutečnost. Podobný soud se odehrál už i v Čechách – zákazník se cítil být podveden, že mu při prodeji deklarovali kombinovanou spotřebu, které nikdy nedosáhl. Vyhrál.

Jinými slovy – automobilky nás motoristy přesvědčují svými reklamami a uváděnými údaji o spotřebě, které ve skutečnosti vozy vůbec nedosahují. Samozřejmě, že jsou podstatně vyšší. Ale o kolik? Je to skutečně tak zlé?

Na to si posvítil test partnerského automotoklubu ÚAMK – německého ADAC. Podle vlastní metodiky stanovení kombinované spotřeby otestoval vozy a sestavil tabulky největších „lhářů“ mezi vozy s benzinovými, dieselovými a hybridními motory.

Nejméně odpovídají realitě hybridy, které mají v průměru vyšší spotřebu o 25 %. Na druhém místě jsou diesely, které mají ve skutečném provozu spotřebu vyšší o 14 %. Následují modely spalující LPG. Řeknou si o + 11 % proti oficiálně uváděným údajům. Automobily spalující benzin spotřebovávají o 10 % více paliva a motorová vozidla na LPG o 9 %. Navíc situace se stále zhoršuje. Jestliže v roce 2001 „baštila“ vozidla jen o 7 % více proti tabulkám, pak dnes je to v průměru o 23 % více.

Reklama 1

Už tohle je velmi smutné čtení. A proč je takový rozdíl mezi oficiálně automobilkami udávanými údaji a realitou? Už proto, že proti sobě stojí údaje podle tak zvaného nového evropského jízdního cyklu (EU NEDC) z roku 1996, který kromě jiného dovoluje automobilkám své výsledky o 4 % snížit. Nebo proto, že umožňuje tato laboratorní měření uměle snižovat: používáním pro testy vozů s nejnižší výbavou, a tedy lehčí než je nejčastěji prodávaná verze. Protože se používají přehuštěné pneumatiky s mimořádně nízkým valivým odporem, které se pak ani nenabízejí. Protože se používají triky – přes řídící jednotky se vypínají spotřebičem, vůz se předehřívá, používají se speciální oleje s nízkým třením… Pak vyjde číslo, které se ještě o zmiňovaná 4 % sníží. Jak takové číslo může odpovídat provozu? Neodpovídá.

Jak ukázal test ADAC, nejvíce zavádějící jsou údaje výrobců hybridů, tedy plug-in hybridů. A jmenovitě Volva a jeho modelu V60 D6 Hybrid AWD, který měl po testu automotoklubu reálnou spotřebu vyšší o 84 %. Následován byl Toyotou Prius, u něhož odchylka v neprospěch zákazníka činila 73 %  a třetí příčku obsadil Lexus IS 300h. Naopak Kia Optima Hybrid měla reálnou spotřebu jen o 0,4 % vyšší než uváděnou.

Druhou příčku ve výši odchylky si zaslouží dieselové modely a mezi nimi „vede“ Jeep Grand Cherokee V6 3,0 D, který spotřebuje o 55 % více paliva než kolik by papírově měl. Následuje ho v testu ADAC Volvo V40 D2 s navýšením o 42 % a na třetím místě je Renault Twingo (+ 36 %).

Reklama 2

Třetí příčka – benzinové verze. Možná zprvu překvapivě vedou smutnou „žravou tabulku“ malé vozy: Fiat Punto 0,9 TwinAir a Renault Twingo 0,9 TCE (navýšení o 34 a 15 %). Důvod? Jde o přeplňované motory s malým objemem, a ty v reálném provozu „honíte“, aby měli dostatečné tempo, čímž roste enormně jejich spotřeba.

Vůbec přeplňované benzinové motory jsou jasnými „žrouty“, proto mezi běžnými vozy (nikoliv mini vozy) měly vysokou reálnou spotřebu také: Volvo V70 T5 Geartronic ( + 33 %) nebo Mercedes E 250 (+ 27 %).

Pokud jde o verze na LPG, neblahým hrdinou byla Kia Picanto 1.0 LPG (vyšší spotřeba o + 28 %) a v případě CNG Fiat Fiat Panda 0,9 TwinAir CNG (+ 27 %).

Reklama 3

A koho lze naopak pochválit? Naopak nižší spotřebu než uváděnou, a to o 17 % měl Chevrolet Camaro Cabrio (kategorie benzín). O 1 % mezi diesely měla nižší než udávanou spotřebu Škoda Yeti 2,0 TDI 4×4 DSG 125 kW, mezi hybridy už zmiňovaná Kia Optima Hybrid, u vozů na LPG Opel Astra 1,4 LPG ecoFlex (jen + 1 % navíc) a u CNG verzí VW Caddy 2,0 EcoFuel (dokonce o 4 % nižší než tak výrobcem udávaná).