TEST zimních pneumatik 2014

UAMKTEST zimních pneumatik 2014

Také v roce 2014 ÚAMK spolu se svými evropskými partnery – z nichž nejznámější je německý a rakouský autoklub – testoval zimní pneumatiky. Testováno bylo velké množství běžných zimních modelů pneumatik. Do testu bylo vybráno 14 modelů v rozměrech 175/65 R14 T (pro menší vozidla – Ford Fiesta, Renault Clio, Škoda Citigo a další) a 195/65 R15 T (pro kompaktní a střední třídu – Audi A3, Mercedes třídy C, Opel Astra a další).

Přilnavost za mokra a sněhu
Součástí testu byla i přilnavost pneumatik za mokra a sněhu. „Když se podíváme na naše i zahraniční řidiče, tak v zimním období často jezdí do Alp nebo jiných horských středisek a tam je již standardem mokrá nebo zasněžená vozovka. Proto byl zařazen i tento test.“ říká Vomáčka.

Slabiny na mokru jsou obvykle důvodem k devalvaci
Čtyři modely bohužel neuspěly na mokrém povrchu. Jsou to v rozměru 175/65 R14 T Cooper WM-SA2 a Star Performer SPTS a v rozměru 195/65 R15 T to jsou Infinity Winter Hero INF -049 a Achilles Winter 101. Další pneumatikou, ale na hraně limitů, je Matador MP92 Sibir Snow v rozměrech 195/65 R15 T, ta uspěla s podmínkou.

Reklama 1

“Dobře” hodnocené pneumatiky
„Obecně platí, že všechny pneumatiky v kategorii doporučujeme (**** a ***), jsou kvalitní a mají vyvážené vlastnosti ve všech bodech testu“, hodnotí Vomáčka za ÚAMK.

Výsledky v tabulce

zimni_pneu
Shrnutí výsledků
Test probíhal na suché, mokré, ledové a zasněžené vozovce, posuzovala se také spotřeba, rychlost, hluk, přilnavost a opotřebení. Výsledky v obou rozměrech jsou téměř shodné. Z každé kategorie čtyři modely uspěly na výbornou a dva zcela propadly. 15 zimních pneumatik dosáhlo dobré úrovně a jedna v rozměrech 195/65 R15 je na hranici dobré kvality. “Celkem více než tři čtvrtiny všech testovaných pneumatik v tomto náročném testu uspěly, a dají se tedy považovat za kvalitní. Proto je motoristům vřele doporučujeme”, hodnotí výsledek testování Petr Vomáčka z ÚAMK.
Časté dotazy k testu:

Reklama 2

Jak jsou vybírány pneumatiky?
Testovací rozměry pneumatik jsou popsány a definovány v testovacím konsorciu. Výběr modelů pneumatik také závisí na podmínkách na trhu. Cílem je zmapovat celé cenové rozpětí od prémiových značek až po značky za rozumnou cenu.

Proč některé nové modely známých výrobců nejsou zastoupeny v letošním testu?
Některé typy pneumatik určené pro letošní rok se zatím objevily na trhu v zimním modelu a nebo ještě nebyly k dispozici na začátku termínu zkoušky.

Jak jsou zkušební pneumatiky zakoupeny?
Díky vícestupňovému nákupnímu procesu v různých místech, aby bylo zajištěno, že pneumatiky budou testovány stejně.

Reklama 3

Co mám dělat, když chci vybavit své auto s jinou šířkou pneumatik?
Ve velkém technickém průkazu je přesně napsáno jaké pneumatiky mohu na dané vozidlo namontovat. V každém případě je třeba si zjistit i to, aby šlo na pneumatiky namontované na vozidle šly umístit sněhové řetězy.

Neměli bychom použít celoroční pneumatiky pro nízký roční počet ujetých kilometrů?
Celoroční pneumatiky mohou být vždy jen kompromisem mezi letní a zimní pneumatikou. Nejlepší bezpečnost v zimních jízdních podmínkách může nabídnout pouze zimní pneumatika.

Jak stará může být pneumatika (datum výroby) před tím, než může být prodávána?
Neexistuje žádné zákonné ustanovení, jak staré pneumatiky mohou být v prodeji. Ale ÚAMK je toho názoru, že prodávaná pneumatika by měla být stará maximálně tři roky od data výroby a pak splňuje požadavky na jakost nové pneumatiky daného modelu. Zde však lze říci, že zákazník často nakupuje poslední modely pro daný rok.

Proč je test na opotřebení tak důležitý?
Odolnost proti opotřebení se kontroluje, aby spotřebitel obdržel úplný a přesný obraz o vlastnostech modelu pneumatiky. Pokud jsou velmi dobré vlastnosti přilnavosti za mokra, dochází často k lepší odolnosti vůči oděru pneumatiky, a tak chrání životní prostředí.