SEAT Ibiza – úspěšný příběh, který trvá již tři desetiletí

SEAT_Ibiza_30_let
Zdroj: SEAT

Historicky nejúspěšnější model značky SEAT je na trhu již 30 let. SEAT Ibiza se v průběhu uplynulých tří desetiletí stal nejprodávanějším modelem v dlouhé historii španělské značky a téměř 15 let vede statistiky registrací v segmentu malých vozů ve Španělsku. Všechny čtyři generace modelu SEAT Ibiza sdílejí sportovního ducha a mladý charakter. Motoristé jim dlouhodobě dávají přednost také pro jejich vynikající provozní vlastnosti a extrémně nízké náklady.

SEAT Ibiza byl světu představen na Pařížském autosalonu v roce 1984. Byla to výjimečná událost, protože se jednalo o první produkt, vyvinutý nezávisle, plně ve vlastní režii. Začal tak úspěšný příběh velmi oblíbeného vozu, který pokračuje až do dnešní doby. Celkem bylo prodáno téměř 5 milionů vozů.

První generace (1984-1993): Aliance skvělých jmen

První generace, představená v roce 1984, byla velkou novinkou, protože vycházela z platformy modelu SEAT Ronda s cílem spojit prostorný a komfortní interiér vyššího segmentu s kompaktnější karoserií (délka 3,6 metru). SEAT na tomto projektu spolupracoval s proslulými společnostmi, jako byl Italdesign italského designéra Giorgia Giugiara, dále Karmann, který měl na starosti průmyslovou výrobu a Porsche, jenž dodal technické řešení motorů (zvané „System Porsche“, což bylo uvedeno na bloku motoru vozů Ibiza).

Reklama 1

Příchod Ibizy vdechl nový život výrobním linkám v barcelonském závodě SEAT Zona Franca. Jako silný magnet přitahovala Ibiza pozornost španělských i zahraničních zákazníků díky široké nabídce motorů s výkony od 44 k do 100 k u zážehových verzí a 55 k u hospodárné vznětové jednotky. Počet exportovaných vozů byl výjimečný a v roce 1990 dokonce přesáhl hranici 119 000 vozů.

Po uvedení třídveřové verze se v roce 1986 objevily pětidveřové varianty, které oslovily zákazníky s potřebou ještě většího vnitřního prostoru. Prvním modelem SEAT Ibiza s doplňkovým modelovým označením se stala verze SXI, poháněná motorem o výkonu 100 k. Byla uvedena na trh v roce 1988 a ukázala cestu k současným modelům CUPRA a FR.

Po sedmi letech na trhu byla Ibiza podrobena v roce 1991 rozsáhlé transformaci s označením New Style. Největší změny postihly design přídě (která byla nově více zakulacená a aerodynamická, s novými nárazníky a spoilerem) a vnitřní výbavu s vylepšeným řízením a účinnější zvukovou izolací. Dalším vývojem byla verze Sport Line, vybavená nejnovější evolucí motoru System Porsche se zdvihovým objemem 1700 cm3 a výkonem 110 k. V následujícím roce se stal SEAT Ibiza oficiálním vozem olympijských her v Barceloně.

Reklama 2

Od uvedení na trh v roce 1984 až do výroby posledního vozu v barcelonském závodě Zona Franca v roce 1993 bylo prodáno celkem 1 308 461 vozů Ibiza první generace.

Druhá generace (1993-2002): První model vyráběný v závodě Martorell

V roce 1993 představila španělská značka druhou generaci modelu Ibiza, vůz, který následoval ve stopách úspěšného předchůdce. Rozsáhlá historie značky SEAT obsahuje kapitolu, která je kompletně věnovaná tomuto modelu, jenž se stal prvním vozem vyráběným v novém závodě Martorell. Tento milník naplnil vedoucí představitele společnosti optimismem a předznamenal fantastický start pro model druhé generace, který byl odhalen na autosalonu v Barceloně v roce 1993.

Reklama 3

Stylistické změny byly nápadné. Zakulacenější a aerodynamičtější siluetu doplnil dlouhý seznam výbavy s vyspělou technikou motorů. Celkovou úrovní se mohla druhá Ibiza směle poměřovat s vozidly vyššího segmentu. SEAT Ibiza využil své přednosti jako odrazový můstek k proniknutí na nové trhy, které velmi oceňovaly také jeho nákladovou efektivitu.

Druhá generace modelu Ibiza byla vyvinuta v rámci koncernu Volkswagen a nabízela výběr celkem šesti motorů (zážehové, vznětové a vznětové s přeplňováním) a dvou karosářských verzí, třídveřové a pětidveřové. Ibiza v této době učinila obrovský skok z hlediska kvality výroby a stala se prvním modelem ve svém segmentu, vybaveným motorem TDI o výkonu
90 k. O tři roky později, v roce 1996, ukázala opět cestu motorem TDI o výkonu 110 k, který se stal nejvýkonnějším vznětovým motorem ve svém segmentu, zatímco o dva roky dříve, v roce 1994, byla uvedena Ibiza 1.8i 16V GTI o výkonu 130 k, nejsportovnější verze své doby.

Rovněž v roce 1996, kdy byla zahájena výroba modernizované verze, která dostala jednodílné nárazníky a novou řadu motorů, představil SEAT fascinující verzi CUPRA (Cup Racing), vybavenou dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k. Tento vůz nabízel výjimečné jízdní výkony a zaujal rovněž svým sportovním vzhledem. SEAT využil představení velmi očekávaného sportovního modelu k oslavě svého skvělého vítězství v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye s vozem SEAT Ibiza Kit Car – SEAT tento titul obhájil i v letech 1997 a 1998. V roce 1997 se na trhu objevila také první Ibiza se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou v kombinaci se zážehovým motorem 1.6i o výkonu 101 k.

Návštěvníci autosalonu v Barceloně v roce 1999 mohli obdivovat Ibizu s přepracovaným designem. Zcela novým vzhledem se vyznačoval exteriér i interiér vozu. Nové image značky odpovídaly větší světlomety a maska chladiče. Interiér byl vybaven nápadným novým multifunkčním displejem, který zobrazoval informace palubního počítače, klimatizace a rádia.

O rok později, v květnu 2000, u příležitosti 50. výročí od založení společnosti SEAT, představil španělský výrobce automobilů nový model SEAT Ibiza CUPRA, vybavený motorem 1.8 Turbo o výkonu 156 k, který byl prvním vozem ve svém segmentu s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESP.

Krátce poté byl uveden na trh model SEAT Ibiza CUPRA R, první sériově vyráběný model vyvinutý sportovní divizí SEAT Sport, která v něm zúročila své bohaté zkušenosti nasbírané během šesti let účasti ve světových soutěžích. Tento exkluzivní model byl k dispozici v limitované edici 200 vozů a pod kapotou měl přeplňovaný motor 1.8 20V Turbo s výkonem ne méně než 180 k.

Druhá generace, jež má na kontě celkem 1 522 607 prodaných vozů během let 1993 až 2002, překonala skvělými prodejními úspěchy svého předchůdce.

Třetí generace (2002-2008): Uvedení konceptu agilního podvozku

Třetí generace Ibizy spatřila světlo světa v roce 2001 a přinesla další pokrok v oblasti kvality výroby, nabídky motorů a jízdní dynamiky. Pod jejím designem byl podepsán Walter de Silva, který Ibize vtiskl atraktivnější siluetu, jež umocňovala vyšší úroveň agility.

Ibiza 2001 byla prvním modelem značky, který nabízel ve všech verzích koncept agilního podvozku. Vůz, vyvinutý technickým střediskem v Martorellu, zvýšil laťku také v oblasti výkonu nabízených vznětových motorů až k hranici 130 k.

V roce 2004 oslavila Ibiza velkolepým způsobem své 20. výročí. V této době měla na svém kontě již více než 3,3 milionu vyrobených vozů. Zároveň byly představeny dvě nové sportovní verze, které se později staly ikonami španělské značky – FR (Formula Racing), s motory
1.9 TDI o výkonu 130 k a 1.8 Turbo o výkonu 150 k, a CUPRA, jejíž jednotka 1.9 TDI
se 160 k byla nejvýkonnějším vznětovým motorem ve svém segmentu, zatímco zážehový motor 1.8 20V Turbo poskytoval podmanivé zážitky z jízdy díky výkonu 180 k.

V únoru 2006 debutoval SEAT Ibiza s novým vzhledem, který byl ještě sportovnější a rozhodně modernější. Mezi hlavní vylepšení patřila modernizovaná vnitřní výbava a nové nárazníky. Nabídka zahrnovala 18 verzí, které kombinovaly pět úrovní výbavy s 11 motory.

Koncem roku 2007 byla představena verze ECOMOTIVE s motorem 1.4 TDI 80 k a filtrem pevných částic DPF. S emisemi CO2 ve výši pouhých 99 g/km se stala nejekologičtějším modelem ve svém segmentu.

Prodej třetí generace Ibizy dosáhl celkového počtu 1 221 200 vozů, což z ní učinilo nejprodávanější model ve svém segmentu od svého uvedení na trh.

Čtvrtá generace (od roku 2008): Dokonalá kombinace krásy a techniky

Ibiza je od svého zrození v roce 1984 ikonou značky SEAT a jejím nejznámějším modelem po celém světě. Z toho důvodu byl příchod nové generace v roce 2008 dokladem, že Ibiza vyvolává nadšení a obdiv, kdekoli se objeví.

V polovině roku 2008 zahájil SEAT kampaň na propagaci čtvrté generace Ibizy dvěma klíčovými slovy, která dokonale vystihovala kvality nového vozu SEAT – krása a technika, k nimž by měla být doplněna ještě třetí charakterová vlastnost – kvalita.

Tato kvalita šla ruku v ruce s vnějším a vnitřním designem. Nová Ibiza dostala v porovnání s předchozí verzí sportovnější a osobitější výraz přídě díky konceptu „šípového designu“ s ostrými geometrickými liniemi a další evolucí klasické dynamické linie na bocích, jehož autorem byl tehdejší šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke. Tato nová generace Ibizy byla charakterizována dvěma svébytnými karosářskými variantami – třídveřovým SportCoupé a pětidveřovým hatchbackem.

Kromě toho zahrnovala sériová výbava takové prvky, jako byly airbagy chránící hlavu a hrudník, ESP (poprvé měly všechny verze elektronicky řízený stabilizační systém v sériové výbavě), asistent pro rozjezd do kopce a upozornění na nízký tlak vzduchu v pneumatikách. To všechno přispívalo k ještě vyšší úrovni jízdního komfortu a bezpečnosti.

Nárazové zkoušky, realizované organizací Euro NCAP, potvrdily excelentní práci technického střediska v Martorellu pětihvězdičkovým hodnocením ochrany cestujících, 4 hvězdičkami v oblasti bezpečnosti dětí a 3 hvězdičkami za ochranu chodců.

Nová Ibiza se mohla pochlubit také vynikající dynamikou díky nové platformě koncernu Volkswagen, vyvinuté pro tento segment. K výjimečnému postavení mezi konkurencí přispěla rovněž první nabídka sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG v tomto segmentu, a to ve spojení se zážehovým motorem 1,6 litru o výkonu 105 k.

Čtvrtá generace Ibizy nabízela celkem šest motorů, tři zážehové (1.2 70 k; 1.4 85 k
a 1.6 105 k) a tři vznětové (1.4 TDI 80 k; 1.9 TDI 90 a 105 k) s filtrem pevných částic DPF. Všechny uvedené motory se vyznačovaly výjimečně nízkými emisemi CO2, což platilo ve zvláštní míře pro novou verzi ECOMOTIVE TDI 80 k, která se svými emisemi 98 g CO2/km stala nejekologičtějším modelem ve svém segmentu, o čemž svědčila také nízká hodnota kombinované spotřeby paliva pouhých 3,7 l/100 km.

Nejsportovnější verze se objevily v roce 2009. Jako první přišla třídveřová CUPRA SC s převodovkou DSG a zážehovým motorem 1.4 TSI o výkonu 180 k. Krátce poté následovaly modely FR, třídveřové SC a pětidveřové, s motorem 1.4 TSI 150 k a v roce 2010 také FR TDI 143 k. Kompletní výbava zahrnovala elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS a adaptivní
bi-xenonové světlomety.

Na vrcholu sportovní nabídky stanula verze Bocanegra, která byla vzpomínkou na legendární SEAT 1200 Sport „Bocanegra“ ze 70. let. Nová Bocanegra se dodávala buď v bílé, nebo v červené, a její černá příď připomínala skvělé momenty z historie značky SEAT. Prototyp Bocanegra, představený na Ženevském autosalonu 2008, se ve skutečnosti stal stylistickým základem pro novou Ibizu.

V roce 2010 následovaly motory 1.2 TDI 75 k a 1.2 TSI 105 k. Uvedený motor TDI poháněl novou verzi ECOMOTIVE, jejíž průměrné spotřebě paliva 3,4 l/100 km odpovídají emise CO2 ve výši 89 g/km. Ve stejném roce byla modelová řada Ibiza rozšířena o rodinné kombi ST – díky tomuto kroku si španělský model upevnil své postavení jednou z nejrozsáhlejších nabídek ve svém segmentu.

V roce 2012 prošel SEAT Ibiza zatím poslední modernizací designu ve všech třech karosářských verzích – třídveřovém modelu SC, pětidveřovém modelu i kombi ST. Dosavadní nabídka motorů byla rozšířena o novou jednotku 1.6 LPG 82 k, upravenou pro spalování LPG nebo benzinu. Začátkem roku 2013 se objevila modernizovaná CUPRA, která nabízí ještě dynamičtější jízdní vlastnosti a bi-xenonové světlomety s diodami LED pro denní svícení.

Nejnovějším skvostem, který doplnil modelovou řadu SEAT Ibiza, je technicky vyspělý motor 1.4 TSI ACT 140 k, s nímž značka SEAT poprvé nabízí techniku aktivního vypínání válců ACT (Active Cylinder Technology). Nejmodernější motor TSI kombinuje vypínání poloviny válců s celou řadou dalších hospodárných technologií, jako je downsizing, přeplňování, systém start/stop a rekuperace kinetické energie. To vše zaručuje nevšední dynamiku s velmi přesvědčivou hospodárností.

 

SEAT Ibiza – koncepční vozy
Prototypy a koncepční vozy inspirované Ibizou byly vystaveny na několika autosalonech
Ibiza Cabrio, Proto C, Ibiza Vaillante, SportCoupé Bocanegra nebo IBZ ilustrují pokrok dosažený během tří desetiletí
Některé studie předznamenaly budoucí generace Ibizy nebo nové karosářské varianty, zatímco jiné byly prostým stylistickým cvičením

První SEAT Ibiza způsobil rozruch před 30 lety na Pařížském autosalonu 1984 a během následujícího období spatřila světlo světa řada koncepčních vozů a prototypů, které uváděly v úžas návštěvníky předních světových autosalonů. SEAT v uplynulých třech desetiletích využíval svůj inovativní design k další inspiraci vývojářů, pracujících na nových generacích Ibizy, nebo aby předznamenal rozšíření modelové řady o nové karosářské verze.

Barcelona, Paříž, Ženeva a Frankfurt se staly místem premiéry mnoha prototypů a koncepčních vozů, které se podílely na utváření budoucnosti modelu SEAT Ibiza.

Ibiza Cabrio (1986): Jedinečné, atraktivní stylistické cvičení

Dva roky po představení Ibizy vznikl originální koncept atraktivního kabrioletu Ibiza Cabrio – tento projekt zahrnoval několik návrhů z let 1986 až 1991.

Prvním prototypem byla Ibiza Cabriolet od studia Proto Design, představená v Řecku v roce 1986. Vůz s černou karoserií navrhl Elias Bacoulas a tento model vynikal svou originalitou a osobitým charakterem. O rok později, v roce 1987, se na autosalonu v Barceloně objevila Ibiza Cabrio od společnosti ASC, amerického dodavatele technicky komplexních karosářských systémů. Základem tohoto vozu byla Ibiza I a její vzhled se vyznačoval červeným lakem, koly a interiérem.

Třetí prototyp Ibiza Cabrio vytvořil v roce 1989 Italdesign, který použil méně intenzivní červený odstín a černé nárazníky. Tento vůz je v současnosti součástí sbírky historických vozů společnosti SEAT. Čtvrtý, a poslední, prototyp se objevil v roce 1991 na základě modernizované Ibizy New Style, představené ve stejném roce, a byl kompletně bílý. Celkem se jednalo o čtyři různé návrhy otevřeného vozu, které způsobily na veřejnosti senzaci a výrazně přispěly ke zvýšení obliby Ibizy v 80. letech.

Proto C (Paříž, 1990): Giugiaro předjímá druhou generaci

Úzká spolupráce s Giorgiem Giugiarem pokračovala i po uvedení první generace modelu SEAT Ibiza. Talentovaný italský designér sehrál klíčovou roli rovněž v návrhu studie Proto C, která předjímala druhou generaci španělského bestselleru. Koncept, představený na Pařížském autosalonu 1990, byl postaven na platformě koncernu Volkswagen, včetně poháněcího ústrojí, zachoval si však hluboce zakořeněnou středozemní identitu.

Studie Proto C byla 3,910 metru dlouhá, 1,670 metru široká a 1,120 metru vysoká, čímž relativně věrně odrážela rozměry druhé generace modelu SEAT Ibiza, představené v roce 1993. Přestože byl celkový design jednoznačně futuristický a nemohl být bez úprav aplikován na sériově vyráběný model, některé z jeho rysů se objevily na modelu, který byl představen o několik let později.

Ibiza Vaillante (Ženeva, 2006): Fiktivní vůz pro virtuálního řidiče

SEAT Ibiza Vaillante vyvolával představu, že je hlavní postavou komiksu Michel Vaillant. To bylo také cílem designérského střediska v Martorellu při návrhu tohoto vozu – vytvořit v lidech představu, že mohou vlastnit fiktivní vůz, který by je ve fantazii přepravil na místo, kde by mohli zažívat neočekávaná dobrodružství. SEAT proto nikdy nezamýšlel Vaillante vyrábět a prodávat. Tato studie ani nebyla základem pro novou Ibizu. Byl to jen virtuální vůz, který jen vyskočil ze stránek komiksu do autosalonové expozice, aby ukázal sportovní, mladou image značky SEAT a podpořil uvedení modelové řady Ibiza 2006.

Záměrem vystavení tohoto vozu na Ženevském autosalonu bylo přilákat návštěvníky na stánek značky SEAT, aby obdivovali vůz, který nebyl jen konceptem snů, nýbrž vznikl na základě Ibizy a klidně mohl být prvním kompaktním vozem, řízeným fiktivním závodníkem Michelem Vaillantem. Šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke si se svým týmem vytkl za cíl vytvořit Ibizu, jejíž zřetelnou inspirací by byl komiksový hrdina. Nevyzpytatelnou Ibizu, která jasně dává najevo svůj mladý charakter a původ ze světa komiksu, běžného komunikačního kanálu mezi mladými lidmi.

Designérské oddělení značky SEAT postavilo prototyp na jedinečném technickém základě, vyvinutém sportovním oddělením SEAT Sport. Tato speciální Ibiza dostala odlišnou přední a zadní nápravu, na obou stranách byla o 40 mm širší a stála na 19“ kolech s šířkou ráfku 8,5 palce a pneumatikami 235/35 R 19.

Pod kapotou čekal na svou příležitost čtyřválcový motor 1,8 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, který byl odvozen z jednotky, která poháněla dřívější model Leon Cupra. Hlavním rozdílem byl výkon – výchozí motor poskytoval nejvyšší výkon 225 k, zatímco Ibiza Vaillante byla vyladěna na 240 k.

Ibiza SportCoupé Bocanegra (Ženeva, 2008): Návrat legendy

SEAT si vybral Ženevský autosalon jako místo pro odhalení nového prototypu SportCoupé „Bocanegra“, vozu, který připomněl legendární sportovní model ze 70. let s výjimečným charakterem a sportovním duchem. Španělská značka jím zároveň předznamenala uvedení nové generace Ibizy. „Bocanegra“ vzbuzovala již na první pohled intenzivní emoce, neboť stavěla na teorii praktického designu se skvělým vzhledem, kterou vyznával šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke. „Bocanegra“ byla navržena v designérském středisku SEAT v Martorellu.

Vůz získal označení „Bocanegra“ na základě vizuálně přitažlivé černé přídě, jejíž horní část byla zvýrazněna úchvatným tmavým organickým sklem, z něhož vystupují světlomety LED. Ohromující dvoudveřová silueta byla vylepšena poloprůsvitnou černou „maskou“, která připomíná, dokonce i s velkým časovým odstupem, legendární model Bocanegra, první sportovní kupé SEAT.

Přitažlivá nízká karoserie kompaktního kupé s délkou 4 metry nabízela u prototypu „Bocanegra“ dokonalou synergii sportovního vzhledu, jízdních vlastností, funkčnosti, prostornosti a vysoké úrovně bezpečnosti, díky nimž vyhoví téměř jakýmkoli potřebám.

Prototyp značky SEAT byl vybaven nevídanou kombinací výkonného a hospodárného motoru 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním a sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG s pádly na volantu pro manuální řazení. „Bocanegra“ byla takovým úspěchem, že rok po uvedení čtvrté generace modelu SEAT Ibiza byla na základě tohoto prototypu uvedena na trh limitovaná edice.

IBZ (Frankfurt, 2009): Příchod rodinné verze

Na Frankfurtském autosalonu 2009 představil SEAT senzační koncept IBZ, který ukazoval podobu nové rodinné verze Ibizy. Koncept IBZ snoubil flexibilní a funkční uspořádání interiéru s nekompromisním vnějším a vnitřním designem a plně reprezentoval hodnoty značky – mladého ducha, zaměření na design a sportovní vlastnosti.

Šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke opět aplikoval svou pragmatickou vizi designu, s níž vytvořil atraktivní a zároveň nesmírně funkční vůz, v němž komfort a prostor doplňují tradiční sportovní filozofii, kterou sdílejí všechny modely SEAT. Výzvou bylo zkombinovat větší rozměry karoserie rodinného vozu s větším zavazadlovým prostorem a výraznou, nespoutanou osobnost Ibizy.

Příď konceptu IBZ byla další pečlivou evolucí typického šípového designu značky SEAT. Podélný prolis na kapotě vůz symetricky rozděloval a obohacoval známou tvář Ibizy o ještě preciznější a ostřejší rysy. Světlomety s „diamantovým“ designem vnitřních částí byly zdůrazněny „napjatým obočím“ a kombinovaly techniku LED se světlovody.

Pohledy samozřejmě přitahovala nově navržená záď, která byla jednoznačným identifikačním prvkem studie IBZ. Pod výklopným víkem se nacházel objemný zavazadlový prostor. Jeho pozoruhodný základní objem 410 litrů mohl být výrazně rozšířen sklopením zadních sedadel, čímž vznikla zcela rovná ložná plocha, sahající až k opěradlům předních sedadel. Zavazadla bylo možné naložit až ke stropu bez ohledu na to, zda byla zadní sedadla vzpřímená nebo složená.

SEAT Ibiza v motoristickém sportu: Ikona získala rovněž tři tituly mistra světa v rallye
SEAT Ibiza Kit Car zvítězil v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye v letech 1996, 1997 a 1998
V době představení Ibizy bylo také založeno oddělení SEAT Sport, které již v roce 1985 zorganizovalo pohárový závod ve španělském mistrovství
Legendární model se objevil v rámci několika propagačních programů v závodech a soutěžích na silnici a šotolině
Ibiza SC Trophy: 180 k a převodovka DSG pro závody na okruzích

Historie modelu SEAT Ibiza zahrnuje rovněž účast v motoristickém sportu. Legendární model španělské značky se účastnil závodů, ponejvíce však soutěží, prakticky od okamžiku, kdy byl poprvé představen. SEAT získal se soutěžním vozem Ibiza Kit Car tři tituly mistra světa v rallye v dvoulitrové třídě, což byl výkon, který by se nikdo neodvážil předvídat v roce 1985, kdy bylo založeno oddělení SEAT Sport jako závodní divize značky SEAT. Ibiza byla navíc přirozenou volbou mnoha začínajících závodních jezdců díky různým propagačním programům organizovaným během dlouhé historie tohoto modelu a trvale ovlivnila podobu soutěží španělského mistrovství.

První generace (1985-1988): Ibiza Copa na asfaltu a Ibiza Bimotor na šotolině

SEAT Sport přišel na scénu hned po modelu SEAT Ibiza. Rok po představení legendárního modelu byla založena závodní divize značky, která okamžitě vyvinula dvě závodní verze úplně nového vozu – byly to Copa SEAT Ibiza pro silniční soutěže španělského mistrovství v rallye a působivá Ibiza Bimotor, která překvapila každého na šotolině.

Copa SEAT Ibiza měl obrovský vliv na španělské mistrovství a několik nadějných závodníků získalo za volantem tohoto vozu důležité zkušenosti. Cenově dostupná verze třídy B byla vytvořena pro řidiče, kteří získávali také podporu a peněžní ceny jako pobídky k účasti. Copa byla nasazována v letech 1985 až 1988.

První SEAT Ibiza posloužil rovněž jako základ zajímavého prototypu pro šotolinové soutěže ve španělském mistrovství. Geniálním řešením, jak konkurovat mnohem výkonnějším vozům, bylo uložení jednoho motoru vpředu a jednoho motoru vzadu pro pohon obou náprav. Každý z motorů 1,5 litru dával nejvyšší výkon 140 k, dohromady tedy 280 k. Josep María Serviá získal díky této nápadité alternativě několik vítězství v různých soutěžích proti mnohem silnějším konkurentům.

Druhá generace (1994-1999): Na světovém vrcholu

SEAT Ibiza se vrátil na soutěžní scénu v roce 1994. Druhá generace úspěšného modelu, konkrétně verze 2.0 GTI, posloužila jako základ nové soutěžní verze pro šotolinové soutěže španělského mistrovství v rallye, která se stala nejpoužívanějším soutěžním vozem v mistrovství, jehož popularita dramaticky vzrostla díky propagačním aktivitám značky SEAT.

O rok později, v roce 1995, využil SEAT své zkušenosti ze soutěží ke vstupu do mistrovství světa v rallye. Ibiza se zúčastnila několika soutěží v dvoulitrové třídě a dosáhla v nich velmi slibných výsledků. Německý jezdec Erwin Weber obsadil třetí místo v Rallye Portugalsko. Rozhodnutí bojovat o titul v dvoulitrové třídě v roce 1996 padlo poté, co Weber a Toni Rius získali v řecké Rallye Acropolis první a druhé místo.

SEAT vyvinul pro tuto ambiciózní výzvu soutěžní vůz Ibiza Kit Car a postavil se s ním na start Rallye Monte Carlo s jasným cílem – získat titul mistra světa. Španělský tým s mezinárodní sestavou jezdců se během sezony 1996 zúčastnil osmi soutěží. Tým získal titul v závěrečném podniku, v Rallye Velká Británie, po jednom vítězství, které vybojoval Jesús Paras v Portugalsku, a několika umístěních na stupních vítězů pro Ibizu v různých soutěžích kalendáře mistrovství světa. Byl to neslýchaný úspěch v historii španělského motoristického sportu – španělská značka byla poprvé korunována světovým šampiónem.

Tento úspěch značku SEAT ještě více povzbudil, aby zintenzivnila své angažmá v motoristickém sportu a v následujícím roce se tým opět zúčastnil mistrovství světa s cílem zopakovat vítězství v dvoulitrové třídě. Technické oddělení vyvinulo soutěžní vůz Ibiza Kit Car EVO 2, který dominoval sezoně osmi vítězstvími a druhým titulem mistra světa ve své třídě. Tým dosahoval tak vynikajících výsledků, že bylo rozhodnuto o účasti v nejvyšší kategorii WRC od následující sezony, avšak tentokrát s vozem SEAT Cordoba, větším bratrem Ibizy.

Navzdory vyčerpávajícímu boji v konkurenci ostatních vozů ve světových soutěžích pokračovala vítězná série Ibizy Kit Car v dvoulitrové třídě. SEAT Sport své úsilí ještě zvýšil a v roce 1998 vyhrál třetí mistrovský titul v řadě ve dvoulitrové třídě, přestože zároveň probíhal vývoj soutěžního vozu pro nejvyšší kategorii WRC. Byl to trojnásobný úspěch, který byl jen o několik let dřív sotva představitelný. Geniální Bimotor ukázal cestu na světový vrchol během úžasného desetiletí.

Účast v mistrovství světa neomezovala podporu propagačních aktivit, které se dokonce dočkaly dalšího rozšíření. Copa SEAT Ibiza byl vylepšen přechodem na výchozí model 1.8 Turbo 20V, který se kromě šotolinových soutěží ve španělském mistrovství účastnil rovněž asfaltových soutěží.

Přestože se závodní strategie značky SEAT začala obracet k okruhovým závodům a jiným modelům, zejména Leonu, s nímž španělská značka dosáhla milníku prvního vozu se vznětovým motorem, který vyhrál závody a tituly v mistrovství světa cestovních vozů, vzniklo několik závodních verzí třetí a čtvrté generace Ibizy. V roce 2002 byla homologována verze pro skupinu N na základě třetí generace, která se prodávala převážně v Nizozemí, kde byla nasazována především na okruzích ve 24hodinových závodech.

V roce 2011 vstoupila na scénu Ibiza SC Trophy, která vycházela z verze CUPRA čtvrté generace. Byl to okruhový vůz, který využíval přednosti sériově vyráběného modelu. Jeho příprava ke startu v závodech vyžadovala jen minimální úpravy nastavení. Ibiza SC Trophy s výkonem 180 k, sedmistupňovou převodovkou DSG a samosvorným diferenciálem vynikala ve španělském vytrvalostním mistrovství a italském vytrvalostním mistrovství cestovních vozů. Z technického hlediska byly zapotřebí pouze úpravy klikové skříně kvůli vyšším odstředivým sílám v důsledku použití hladkých pneumatik a speciální třecí kotouče v převodovce. Karoserie byla navíc odlehčena a vyztužena oddělením SEAT Sport pro ještě vyšší jízdní výkony, zatímco vyšší úroveň bezpečnosti zajistily vnitřní výztuhy přivařené ke karoserii.

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží více než 80 % své výroby a působí ve více než 75 zemích. V roce 2013 dosáhl SEAT obratu 6,473 milionu eur, nejvyššího ve své historii, a prodal na celém světě 355 000 vozidel.

Skupina SEAT zaměstnává 13 500 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona – Zona Franca, El Prat de Llobregat a Martorell, kde kromě ostatních modelů vyrábí především velmi úspěšné modelové řady Ibiza a Leon. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod koncernu Volkswagen Group v portugalském městě Palmela, vozy SEAT Mii vyrábí závod ve slovenské Bratislavě a Toledo závod v Mladé Boleslavi v České republice.

Španělská nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také výzkumným a vývojovým střediskem, v němž více než 900 inženýrů pracuje na vývoji inovativní automobilové techniky. V souladu s vyhlášenou strategií důsledné ochrany životního prostředí odpovídají veškeré aktivity společnosti SEAT kritériím trvale udržitelného rozvoje, a to se zvláštním zřetelem na snižování emisí CO2, efektivní využívání energií, recyklaci a opakované využívání zdrojů.