Pražané mohou ušetřit při vracení ojetých pneumatik

Zdroj: Bigstock
Zdroj: Bigstock

Pražané každoročně odevzdají okolo 280 tun starých pneumatik do sběrných dvorů hlavního města Prahy. Zde za jejich přijetí podle velikosti a typu zaplatí za jednu od 25 do 120 korun. Přitom místa zpětného odběru, jako jsou prodejci pneumatik, autoservisy nebo pneuservisy, mají povinnost přijmout od motoristů ojeté pláště zcela zdarma, a to bez ohledu na nakoupené množství, velikost či značku.

Šest největších výrobců pneumatik založilo v České republice neziskovou společnost ELT Management Company – Eltma.  Eltma umožňuje pneuservisům, autoservisům, místům prodeje pneumatik, ale i firmám s vlastním vozovým parkem bezplatný svoz a likvidaci použitých pneumatik, a to bez ohledu na značku, množství či případný nákup pneumatik.

„O tom, že prodejci pneumatik a pneuservisů mají povinnost odebírat zdarma ojeté pneumaticky, se ví poměrně málo. Chtěla bych tedy Pražany na tuto možnost upozornit, protože tak mohou při nákupu nových pneumatik nejen ušetřit poměrně významnou částku, ale také čas, neboť nemusí se starými pneumatikami vážit cestu do sběrného dvora. Tímto způsobem bych také ráda předešla možnosti vzniku černých skládek na území hlavního města či v jeho nejbližším okolí,“ uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

Použité pneumatiky je možné využít dvěma způsoby, energeticky a materiálově. Energetické zhodnocení je v současnosti nejvíce rozšířeným způsobem jak se zbavit produkovaného množství použitých pneumatik. V zemích EU se takto zpracovává až polovina z celkového množství sebraných ojetých gum. Pneumatiky jsou velmi dobrým tzv. alternativním palivem, s oblibou ho využívají především cementárny a uplatnění nachází i ve spalovnách a teplárnách. Staré pneumatiky mohou mít výhřevnost kolem 26MJ/kg. Teoreticky se dá říci, že tuna pneumatik dokáže nahradit až 750 metrů krychlových zemního plynu, nebo 1,25 tuny uhlí, a to za stejného, nebo dokonce nižšího množství emisí CO².

Reklama 1

U materiálového zhodnocení pneumatik dochází k jejich několikastupňovému mletí, čímž se postupně získávají tři produkty:  pryžový granulát, textilní vlákno a ocelový kord. Předně se z pneumatik vyjmou ocelové výztuže pomocí magnetických separátorů. Následně se mechanicky rozdrtí na granulát o různé velikosti. Ten je zbaven kovových a textilních zbytků a následně roztříděn podle velikosti. Vzniklý granulát je tímto připraven k dalšímu zpracování.

Drcením nebo kryogenní metodou vzniklý granulát má široké spektrum využití. Část se ho vrací zpět do automobilového průmyslu. Zde se používá k výrobě nových pneumatik a dále například k výrobě nárazníků, těsnění, třecích částí u mechanických brzd a tlumičů, těsnění, interiérových koberečků. Granulát je rovněž používán při výrobě mřížek kanalizace, kanálových vpustí, odpružovacích bloků kolejnic a mostních dílů. Z granulátu se rovněž vyrábějí protihlukové tvárnice a výztuže železničních přejezdů.

Dále nachází gumová drť jemné frakce uplatnění v průmyslu jako filtrační médium při biofiltraci prchavých organických látek z ovzduší. Granulát nachází uplatnění i v zemědělství jako univerzální mulčovací materiál, který dokáže nahradit klasickou mulčovací kůru. Díky minimální rozkladovosti je trvanlivý. Mimo to je možné tento materiál použít také jako posyp pro jezdecké areály nebo výběhy pro zvířata.

Reklama 2

Značné využití nachází granulát ve stavebnictví. Zde je cennou příměsí do betonu nebo asfaltu. Tepelným zpracováním pak mohou vznikat nové materiály do interiérů a exteriérů. Kromě toho se používá k úpravě povrchů dětských a sportovních hřišť nebo k výrobě bezpečnostních prahů na železničních přejezdech. Gumový granulát s přídavkem adheziv na bázi polymerů je možné použít při stavbě protihlukových stěn. Jak je vidět, recyklace pneumatik má rozhodně smysl.