Porsche Panamera – od základu nově vyvinuto

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Sportovní vůz luxusní limuzínou

Nové Porsche Panamera v sobě ještě lépe sladila dva protichůdné charaktery: výkonnost ryzího sportovního vozu a komfort luxusní limuzíny. Gran Turismo je nově pojato, nově také definuje své vlastnosti. Druhá generace Panamery aspiruje na to stát se ikonou dynamických schopností v segmentu luxusních vozů.

Původní koncept modelu Panamera Porsche systematicky zdokonalovalo do posledního detailu a dnes představuje zcela nově navržený čtyřdveřový vůz. Motory a převodovky jsou zcela nové, podvozek byl zdokonalen a displeje a přístroje jsou z hlediska vzhledu a obsluhy navrženy velmi futuristicky. Nová Panamera své dynamické schopnosti posunuje na novou úroveň zejména v oblasti řízení zadních kol, systému adaptivního vyrovnávání naklánění karoserie a tříkomorového systémemu vzduchového odpružení. Díky tomu dokáže být vším – podmanivým sportovním vozem a současně komfortní limuzínou na dlouhé cesty.

Designový styl 911 s výrazně dynamičtější boční linií

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Vizuálně se jedinečná koncepce největšího Porsche projevuje expresivním designem jako: nezaměnitelná Panamera a nezaměnitelný sportovní vůz. Oslňuje protáhlými a dynamickými proporcemi, atleticky svalnatými boky a v zadní části o 20 mm nižší, rychle se svažující střechou. Při pohledu z boku jednoznačně připomíná designovou ikonu Porsche – slavnou 911.

Mnoho funkcí a jednoduchá obsluha v Porsche Advanced Cockpit

Pro Porsche typický interiér byl pro novou Panameru vymyšlen velmi futuristicky. Prim zde hrají lesklé černé segmenty s dotykovými plochami, jejichž prostřednictvím se obsluhuje celá řada funkcí a které svým řešením s vynikající čitelností a přirozenou obsluhou připomínají interaktivní displeje chytrých telefonů a tabletů. Podstatně se omezilo použití klasických hardwarových spínačů a konvenčních ovladačů. Místo nich jsou v Porsche Advanced Cockpit použity na dotyk citlivé panely a displeje s možnostmi individuálního nastavení. Pro řidiče, spolujezdce a další cestující je přínosem, že obsluha stále většího množství komunikačních, komfortních a asistenčních systémů je nyní přehlednější a intuitivnější. Porsche Advanced Cockpit přenáší analogový svět do digitální podoby moderní dopravy. Nechává ale stále prostor pro vášeň: otáčkoměr zůstává centrálním ukazatelem mezi přístroji umístěnými za volantem a vzdává tak hold Porsche 356 z roku 1955.

Reklama 1

Nové motory V6 a V8 s mohutným výkonem a plným zvukem

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Vozy Porsche vždy udivovaly nejen svými výkonem, ale také hospodárností. K posunutí kombinace těchto vlastností na novou úroveň použilo Porsche pro všechny verze druhé generace Panamery nové motory. Všechny jednotky jsou výkonnější a současně vykazují nižší spotřebu paliva a hladinu produkovaných emisí. Při vstupu nové Panamery na trh budou k dispozici tři nové motory s přeplňováním pomocí dvojice turbodmychadel: Panamera Turbo, Panamera 4S a Panamera 4S Diesel. Všechny jsou, a to poprvé i Diesel, vybavené pohonem všech kol a nově vyvinutou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Porsche Doppelkupplung (PDK). Zážehový motor V8 s výkonem 404 kW/550 k pohání Panameru Turbo a zážehový vidlicový šestiválec o výkonu 324 kW/440 k je určený pro Panameru 4S. Mimořádným točivým momentem 850 Nm a výkonem 310 kW/422 k disponuje vznětový osmiválec použitý v Panameře 4S Diesel.

Asistenční systémy nejnovější generace

Panamera je vybavena mnoha sériově nebo volitelně dodávanými asistenčními systémy, jež zajišťují komfortnější a bezpečnější jízdu. K nejvýznamnějším systémům patří asistent jízdy v noci. Ke své činnosti používá termokameru, která rozpozná osoby a velká zvířata, na něž řidiče upozorní. Nové Matrix-LED světlomety, využívající 84 samostatných světelných diod, navíc dokážou při jízdě jak na potkávací, tak dálková světla cíleně světelným paprskem osvítit rozpoznaný potenciálně nebezpečný objekt. Díky tomu může řidič na případné nebezpečí rychleji reagovat. Nový asistent jízdy v noci patří k asistenčním systémům pomáhajícím předcházet nehodám. V tomto směru dominuje především Porsche InnoDrive s adaptivním tempomatem pro udržování přednastavené rychlosti a odstupu od vpředu jedoucího vozu. Tento systém ke své činnosti využívá nejen radar a čelní kameru, ale též data navigačního systému. Na základně získaných informací o průběhu trasy po následující tři kilometry dokáže aktivně regulovat zrychlování, zpomalování, volbu rychlostního stupně nebo režim jízdy setrvačností. Tento systém navíc podle zatáček a stoupání přizpůsobuje automaticky také rychlost jízdy.

Nové motory detailně: více výkonu, méně spotřeby

Panamera Turbo je historicky nejvýkonnějším typem Panamera. Její dvojicí turbodmychadel přeplňovaný osmiválec s objemem 4,0 l disponuje výkonem 404 kW/550 k (při 5700 1/min) a maximálním točivým momentem 770 Nm, dosahovaným v rozpětí 1960 až 4500 1/min. Ve srovnání s předchůdcem došlo ke zvýšení výkonu o 30 k a točivého momentu o 70 Nm. Osmiválec Panameru Turbo zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,8 s, s paketem Sport Chrono za 3,6 s. Nejvyšší rychlost má hodnotu 306 km/h.

Reklama 2

Dvojicí turbodmychadel přeplňovaný zážehový šestiválec Panamery 4S má zdvihový objem 2,9 l a disponuje nejvyšším výkonem 324 kW/440 k při 5650 1/min (o 20 k více než předchůdce). Točivý moment vrcholí hodnotou 550 Nm (plus 30 Nm) mezi otáčkami 1750 a 5500 1/min. Panamera 4S zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,4 s (paket Sport Chrono za 4,2 s). S nejvyšší rychlostí 289 km/h se blíží magické hranici 300 km/h. V kombinovaném měřicím cyklu NEDC dosahuje spotřeba 8,2 – 8,1 l/100 km (186 – 184 g/km CO2). Ve srovnání s Panamerou 4S první generace to jsou zlepšení o 1,0 l/100 km, respektive 11 procent.

Nová Panamera přichází na trh také s novým osmiválcovým vznětovým motorem, který je poprvé spojen s trvalým pohonem všech kol. Doposud nejvýkonnější vznětový motor Porsche disponuje výkonem 310 kW/422 k (při 3500 1/min) a impozantním točivým momentem 850 Nm, který je konstantní mezi 1000 a 3250 1/min. Díky nejvyšší rychlosti 285 km/h je Panamera 4S Diesel aktuálně nejrychlejším vozem světa vybaveným vznětovým motorem. Rychlosti 100 km/h dosáhne totiž Gran Turismo během 4,5 s (paket Sport Chrono: 4,3 s). V protikladu k takto působivé dynamice stojí kombinovaná spotřeba NEDC s hodnotami 6,8 – 6,7 l/100 km (CO2: 178 – 176 g/km). Také vznětový motor má dvojici turbodmychadel umístěnou mezi řadami válců. Systému přeplňování je přizpůsobeno i přímé vstřikování Common-Rail (tlak 2500 bar). Motor může pracovat buď s dvojicí, nebo s jedním turbodmychadlem. V nízkých a středních otáčkách výfukové plyny pracují s jedním ze dvou turbodmychadel, což zrychluje reakce motoru. V otáčkách nad 2700 1/min dochází k připnutí do té doby pasivního druhého turbodmychadla. Obě turbodmychadla jsou vybavena variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VGT), v principu známou i z 911 Turbo.

Nový detailní design: ještě dynamičtější proporce

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Charakter druhé generace Panamery je čitelný z výraznějšího designu. Výchozím bodem designu jsou mimořádně dynamické proporce: nová Panamera na délku měří 5049 mm (+34 mm), je 1937 mm široká (+ 6 mm) a na výšku má 1423 mm (+ 5 mm). I přes mírný nárůst výšky působí nová čtyřdveřová generace jednoznačně nižším dojmem. Tento efekt je tvořen především o 20 mm sníženou střechou v zadní části, která ale i tak ponechává dostatek prostoru pro hlavy cestujících na zadních sedadlech a současně vytváří zcela nový výraz. Rozvor se zvětšil o 30 mm na celkových 2950 mm, což automobil opticky prodloužilo. Přední náprava se posunula více dopředu a došlo zkrácení předního převisu. Takzvaná míra prémiovosti, tedy vzdálenost A sloupků od přední nápravy, se zvětšila. Zcela nový výraz dodává automobilu i delší a dravěji působící zadní nárazník.

Reklama 3

Do šířky se Panamera zvětšila o šest milimetrů, nicméně při pohledu na přední partie se tento rozdíl jeví jako mnohem větší. To je dáno kompletně nově řešenou přídí s nasávacím otvorem ve tvaru písmene A, rozšiřujícím se směrem ke krajům vozu. Spodním nasávacím otvorem po celé jeho šířce probíhá horizontálně vedená příčka. Kapota motoru s prolisy ve tvaru písmenem V působí delším dojmem a je protažena níže, tímto řešením vynikne její výrazněji tvarované vyboulení v oblasti nad motorem, tzv. Powerdome. Současně také dochází ke zdůraznění linií předních blatníků, což je další z typických designérských rysů značky Porsche. Suverenitu vozu potvrzují i světlomety, dodávané ve třech provedeních. Všechny jsou vybavené LED zdroji světla a disponují denními světly ve tvaru čtyř samostatných bodů na každé straně.

Nové boky vozu, stejně jako kapota motoru, víko zavazadlového prostoru, střecha a blatníky, jsou vyrobené z hliníku. Tvar střechy v zadní části vozu je jasnou ukázkou siluety sportovního vozu. Na zádi střecha plynule a zcela v duchu tradice Porsche přechází do zadních blatníků, a jednoznačně tak Panameru řadí mezi sportovní Coupé Porsche. Dvě výrazné linky na střeše při pohledu z boku opticky snižují těžiště vozu. Nový tvar má také grafika bočních oken, která evokuje dojem průběžného pásu skla přes celý bok a svým provedením v zadní části vytváří další typický stylistický prvek známý z modelu 911. Pro dveře a blatníky je typická trojrozměrnost, kombinace konvexních a konkávních ploch při dopadu světla podtrhuje svalnaté linie a napětí celého povrchu karoserie. Nedílnou součástí designu jsou chladicí otvory umístěné na bocích za předními koly. Dojem síly podtrhují též nezaměnitelné výřezy blatníků, ukrývající 19“ (4S/4S Diesel), 20“ (Turbo) nebo volitelně dodávaná 21“ kola z lehkých slitin.

Fakt, že Panamera je skutečné čtyřdveřové Coupé a ne konvenční limuzína, je nejzřetelnější při pohledu zezadu. Střecha, střešní sloupky a skleněné plochy jsou pevně zasazené na spodní části karoserie, které dodávají dojem síly a svalnatosti. Není pochyb o tom, že Panamera je sportovní vůz. Zadní světla jsou tvořená tenkým pásem LED diod, brzdová světla svítí čtyřmi oddělenými světly. To všechno jsou typické rysy sportovních modelů Porsche, jež nechybějí ani u Panamery. Všechny prvky zadní části se dokonale vzájemně propojují a vytvářejí nezaměnitelný vzhled i při jízdě v noci. Takřka neznatelný a v barvě karoserie lakovaný je výsuvný přítlačný spoiler, integrovaný v elektricky otevíratelném víku zavazadlového prostoru. U Panamery Turbo se spoiler po vysunutí dále rozloží, čímž získá ještě větší přítlačnou plochu. Ve spodní části zádi je situovaný difuzor, ohraničený z každé strany dvojicí koncovek výfuku z nerezové oceli. Panamera 4S a 4S Diesel má koncovky kulaté, zatímco v případě Panamery Turbo mají hranatý tvar.

Filozofie ovládacích prvků Porsche, nyní ve futuristickém stylu

Nová Panamera se vyznačuje zcela nově pojatým interiérem. Dotykové plochy nahradily mnoho klasických přepínačů a spínačů. Displeje s vysokým rozlišením moderní celek vkusně doplňují. Porsche zahájilo digitalizaci svých interiérů modelem 918 Spyder, nová Panamera jej posunuje na novou úroveň v segmentu luxusních limuzín. Nové řešení dostalo označení Porsche Advanced Cockpit. Když se řidič z nízko umístěného sedadla podívá dopředu, nevidí pouze vystouplé blatníky a vyboulení kapoty motoru, ale také dva ergonomicky a dokonale v zorném poli umístěné barevné displeje s úhlopříčkou sedm palců. Mezi těmito displeji se nachází tradiční analogový otáčkoměr. Středovému panelu mezi řidičem a spolujezdcem dominuje 12,3 palce velký dotykový displej nejnovější generace systému Porsche Communication Management (PCM). Tento displej si může řidič i spolujezdec individuálně přizpůsobit. Nedílnou součástí integrovanou v PCM je online navigační systém, online funkce Porsche Connect, možnost připojení chytrých mobilních telefonů například rozhraním Apple CarPlay či na přirozenou mluvu reagující hlasové ovládání. High-endový displej s vysokým rozlišením harmonicky ladí s konceptem Blackpanel, který spočívá v hladkých černých plochách, v nichž se objevují relevantní dotykově ovládané funkce. Těsně vedle je umístěn elektronický volič převodovky PDK. Součástí středové konzoly je nový modul s dotykovými ovladači a intuitivně navrženou obsluhou rozličných funkcí. Například lamely centrálního výdechu klimatizace se obsluhují elektricky na základě pohybů po posuvném ovladači, citlivém na dotyk. V případě, že je vůz vybaven volitelně dodávanou čtyřzónovou klimatizací, je před cestujícími na zadních sedadlech situován sedm palců velký černý (Blackpanel) displej umožňující obsluhu klimatizace a funkcí infotainmentu.

Novou Panameru lze objednávat již nyní a u prodejců bude připravena 5. listopadu. V České republice ceny začínají včetně DPH na 3 197 000 Kč za Panameru 4S. Panamera 4S Diesel stojí od 3 306 000 Kč a Panamera Turbo startuje na ceně 4 315 000 Kč.