Nejhorší díra republiky trápí řidiče v Praze. Naděje na opravu je ve hvězdách.

vymoly
Zdroj: Vymoly.cz, Generali

Projekt Nadace pojišťovny Generali Výmoly.cz vyhlásil vítěze 4. ročníku ankety Nejhorší díra republiky. V hlasování řidičů získala prvenství pražská ulice U Seřadiště, která bývala dříve nejrychlejší spojkou Michle a Vršovic. Vyhlášením ankety Výmoly.cz nekončí. Motoristé mohou prostřednictvím webu či mobilních aplikací hlásit silniční výtluky dál. Do konce roku zaměří Výmoly.cz svou pozornost na monitorování jednotlivých krajů, jak si s identifikovanými výtluky poradí. Zatím je nejaktivnějším krajem, na který čeká počátkem příštího roku finanční dar ve výši 100 tisíc korun od Nadace pojišťovny Generali, hlavní město Praha.

Druhou nejhorší díru v republice má Brno na ulici Dunajevského. Třetí místo obsadily Semily v Libereckém kraji s ulicí Bořkovskou. Čtvrtá a pátá příčka patří opět Praze, respektive výtlukům na ulicích U Krbu a Bečovská.

Hlavní město Praha si odnáší nejen anticenu za nejhorší díru v republice, ale zároveň zatím patří mezi nejaktivnější kraje v opravách nahlášených výtluků. Druhé místo drží Středočeský kraj. Třetí příčka patří kraji Libereckému,“ doplňuje Petr Čaník z Výmoly.cz.

Jeden zajímavý primát drží Středočeský kraj. Všechny tři nejhorší výmoly na území tohoto regionu, které zároveň patří do top 20 v rámci celé ČR, jsou již opravené.

Reklama 1

Mezi hlavní cíle projektu Výmoly.cz patří spolupráce se silničáři, nikoli útoky na jejich práci. „Na Výmoly.cz máme od správců cest pozitivní reakce. Velice si vážíme toho, že projekt berou vážně a jsme rádi, že je pro ně přínosem,“ říká člen správní rady Nadace pojišťovny Generali Jiří Cívka. Řada správců silnic si podle něj zvykla projekt aktivně sledovat, a podle svých možností na požadavky motoristů co nejrychleji reagovat.

Jan Říha, vedoucí redakce Zelené vlny Českého rozhlasu oceňuje, že komunikace mezi silničáři a řidiči díky webu Výmoly.cz funguje: „Od počátku oceňujeme právě fakt, že projekt podporuje komunikaci mezi řidiči a silničáři, jejímž výsledkem je spolupráce. Výmoly.cz nepodporují zbytečné nadávání, místo toho pomáhají situaci měnit.

Jiří Cívka z Nadace pojišťovny Generali upozorňuje také na ekonomický aspekt projektu. „Podle statistik pojišťovny Generali se průměrné škody, které si řidiči způsobí na vozidlech kvůli rozbitému povrchu, pohybují kolem 40 tisíc korun. Jen Generali jich ročně řeší stovky. I kdyby konkrétním rozbitým místem projelo jen pět aut denně, může se celková škoda během jediného týdne vyhoupnout na bezmála 1,5 miliónu korun. Opravený výmol nejen šetří milióny, ale především nervy řidičů a jejich starosti s následnými opravami škod.“

Reklama 2

Některé výtluky, které letos bodovaly na žebříčku nejhorších děr republiky, silničáři však ani při nejlepší vůli opravit nemohou. „Brání jim například komplikované majetkové vztahy, jak je tomu v případě letošního smutného vítěze,“ upřesňuje Petr Čaník z Výmoly.cz.

Podle veřejně dostupných informací je Technická správa komunikací v Praze již dlouho připravena zdevastovanou část ulice U Seřadiště opravit. Brání jí však nevyřešené majetkové vztahy. Pozemky pod částí ulice patří majiteli místního autocentra. Taková situace se dá vyřešit směnou pozemků a majitel autocentra tvrdí, že se o ni již šest let na magistrátu snaží. Rozbitá vozovka nesvědčí ani jeho podnikání. Vybral si však pro směnu pozemek, k němuž příslušná městská část Praha 10 nechce dát souhlas. Vlastníkem pozemků je navíc magistrát hlavního města. Takže všichni řidiči, kteří si zde ničí auta, musí počkat, až se dohodnou úředníci magistrátu, Prahy 10 a majitel autocentra. I díky projektu Výmoly.cz snad bude dohoda rychlejší.

Také výtluky v ulici Bořkovská v Semilech mají na portálu Výmoly.cz zajímavou historii. Je z ní patrné, že to, co lidé mohou považovat za “odfláknutou práci silničářů” se při bližším seznámení jeví naprosto jinak. V tomto případě jako poměrně standardní postup opravy silnice. Krátkodobě se jednoduchým způsobem vyspraví cesty zhruba na 14 dní, aby auta svými průjezdy přes provizorní dlažbu zeminu pod povrchem zhutnila, pak se úsek zaasfaltuje klasickým způsobem. Oprava je následně prý mnohem kvalitnější.

Reklama 3

„Zajímavostí je, že průměrně má 1 výtluk na našem webu 5 aktualizací stavu,“ uvádí Petr Čaník z Výmoly.cz. Poukazuje to na to, že vzniká zajímavý informační a fotografický časosběr, který ukazuje na historii jednotlivých výmolů. Je z něj patrné, jak rychle jsou opraveny, jak dlouho oprava vydrží a podobně. „Dostáváme se tak do další fáze projektu, kdy díky délce trvání projektu už můžeme vidět výdrž opravených úseků. V následujícím období bychom se zejména na tyto informace chtěli zaměřit. Právě tato data vytvářejí naprosto nový komplexní pohled, který rozšiřuje unikátní možnosti celého projektu,“ vysvětluje Petr Čaník z Výmoly.cz.

V průběhu projektu Výmoly.cz již řidiči nahlásili 4 792 výtluků. Z toho 836 výmolů zaevidovali motoristé letos. Patnáct procent z letos nově nahlášených výtluků je již opraveno. Koncem roku by se toto číslo mohlo pohybovat kolem čtyřiceti procent. Do projektu Výmoly.cz je aktivně zapojeno na tři tisícovky motoristů, další tisíce jej sledují na sociálních sítích.

Druhým rokem běží projekt Výmoly také na Slovensku a v Maďarsku. Je evidentní, že zájem o projekt stoupá také v zahraničí. A to jak ze strany řidičů, tak také silničářů. Letos nahlásili slovenští řidiči 770 výtluků, maďarští 1147.

Na slovenském webu Vytlky.cz zatím kraluje hlasování o Nejhorší díru silniční výmol v Trnavském kraji, v obci Borský Mikuláš (http://www.vytlky.sk/detail/borsky-mikulas-cesta-hurbanova/). Podle maďarského webu Katyuvadasz.hu je Nejhorší díra v Budapešti – Verse na silnici HU 134 (http://www.katyuvadasz.hu/reszletei/verseg-sz-2109/).

Přístup českých silničářů vychází i z mezinárodního srovnání jednoznačně nejlépe. Zároveň je vidět, že i jejich zahraniční kolegové berou projekt vážně. Například jeden z maďarských krajů se může pochlubit stoprocentní opraveností už teď, na konci července,“ uzavírá Jiří Cívka z Nadace pojišťovny Generali.

Výsledky 4. ročníku soutěže Nejhorší díra republiky

  1. CZ918, Praha, silnice U Seřadiště

http://www.vymoly.cz/detail/praha-silnice-u-seradiste/

Aktuální stav: neopraveno, problém kolem majetkoprávního vztahu

  1. CZ4326, Brno, silnice Dunajevského

http://www.vymoly.cz/detail/brno-silnice-dunajevskeho/

Aktuální stav: provizorní oprava

  1. CZ722, Semily, silnice Bořkovská

http://www.vymoly.cz/detail/semily-silnice-borkovska/

Aktuální stav: v opravě