KIA Sorento třetí generace dovršila evropské premiéry

Zdroj: KIA
Zdroj: KIA

Zcela nová Kia Sorento oslaví v Paříži 2. října evropskou premiéru. Jedinečnou kombinací elegantního stylu, příkladné praktičnosti a vyspělé techniky hodlá navázat na úspěchy svého předchůdce. Plynulejší profil nového SUV, který se směrem k zádi snižuje, a výrazně tvarované plochy dodávají třetí generaci této modelové řady vyšší úroveň sofistikovanosti. Výsledkem je prémiový vzhled a skvělá atmosféra, v kombinaci s větší nabídkou prostoru a četnými inovativními prvky výbavy.

Designéři nazvali svou inspiraci pro tvarové řešení třetí generace modelu Kia Sorento „Streetwolf“. Přestože mají změny designu evoluční charakter, mírně mění i charakter nového Sorenta, a to důrazem na profil s ladnými křivkami. Nový model je díky výslednému vzhledu výraznější.

Do přídě jsou integrovány podlouhlé světlomety protažené do stran, markantnější mlhové světlomety a větší, vzpřímenější maska chladiče ve stylu „tygřího nosu“ s osobitou trojrozměrně tvarovanou mřížkou, která byla poprvé představena na konceptu Kia Cross GT v roce 2013.

Profil nového modelu si zachovává charakteristickou dlouhou kapotu modelu Sorento a typický široký D sloupek, zatímco nižší linie střechy, vyšší spodní hrana bočních oken a tvar, který se směrem dozadu snižuje, propůjčují vozu dramatičtější, svalnatější postoj.

Reklama 1

Záď vozu je silnější s výrazně tvarovaným rámečkem pro umístění registrační značky. Toto řešení bylo umožněno zavedením nové technologie laserového svařování do výroby (poprvé u modelu Kia), po němž zůstávají neviditelné linie svarů. Sorento se díky tomu obejde bez tradiční ozdobné lišty na zadním výklopném víku, která zakrývá jinak viditelný spoj.

Na elegantnějším vzhledu nového Sorenta se podílí také prodloužení karoserie (+95 mm na 4 780 mm)**, nižší výška (minus 15 mm na 1 685 mm) a větší šířka (+5 mm na 1 890 mm). Vnější design nového vozu vznikl pod vedením korejského designérského studia Kia v Namyangu, ale výrazně se na něm podílela také designérská studia Kia v německém Frankfurtu a v kalifornském Irvine.

„Moderní a široký“ vnitřní design
Jedny z nejdůležitějších vylepšení se nacházejí v interiéru zcela nového modelu Sorento. Design interiéru byl svěřen evropskému designérskému týmu Kia se sídlem ve Frankfurtu. Designéři Kia vytvořili sofistikovanější, luxusnější interiér s výrazně vyšší kvalitou materiálů.

Reklama 2

Vnitřní design klade důraz na moderní styl a velkou šířku. Výsledkem je interiér s vyváženým horizontálním uspořádáním a vzhledem. Zaměření na šířku se odráží v širší přístrojové desce s ozdobným obložením, jejíž tvary plynule přecházejí do výplní dveří. Vyšší podíl na dotek měkkých materiálů a kůže vytváří v interiéru moderní luxusní prostředí a propůjčuje novému Sorentu atmosféru skutečně prémiového vozidla.

Mezi nejosobitější prvky vnitřního designu patří uživatelské rozhraní, inspirované švýcarskými hodinkami, které zahrnuje nejnovější technologie HMI (Human-Machine Interface) značky Kia. Ovládací panel je ohraničen novým rámečkem se stříbrnou povrchovou úpravou.

Ladné křivky přístrojové desky byly inspirovány „flexibilním objemem lidského těla“ a stoupají k místu, kde je uložen panel se sdruženými přístroji. Plynulá křivka ve dveřích, která vede od reproduktorů audiosystému až k madlům dveří ve stylu SUV, rovněž propůjčuje interiéru prémiový vzhled.

Reklama 3

Zákazníci v Evropě a na všeobecných trzích*** budou moci objednávat interiér v jednobarevném (černá Saturn) nebo dvoubarevném (černá Saturn + Stone) provedení s čalouněním tkaninou či kůží. Na přání budou navíc nabízena kožená čalounění v odstínech hnědá nebo světle šedá.

Komfort, praktičnost a nové technologie
Větší vnější rozměry a prodloužený rozvor (+80 mm na 2 780 mm) umožnily vytvořit v porovnání s předchozí generací větší prostor v interiéru nového vozu.

Přestože je nové Sorento o 15 mm nižší, přemístěním sedáků se podařilo zvětšit prostor pro hlavu cestujících ve všech třech řadách, a současně je k dispozici také větší prostor pro nohy. Zavazadlový prostor je rovněž větší, s větší délkou v úrovni podlahy (+87 mm). Objem zavazadlového prostoru se sklopenou třetí řadou sedadel se zvětšil o 17,5 %, z 515 na 605 litrů (podle metodiky VDA). Nové Sorento je vybaveno také novým úložným prostorem pod podlahou zavazadlového prostoru.

Nové Sorento, dodávané v pětimístné nebo sedmimístné verzi, je vybaveno druhou řadou sedadel, která je dělená a sklopná v poměru 40/20/40. Výsledkem je ještě větší praktičnost, k níž přispívá také vyšší umístění sklopné středové loketní opěrky. Druhá řada sedadel sedmimístné verze je vybavena mechanismem „dálkového sklápění“, který se ovládá dvěma páčkami v boční stěně zavazadlového prostoru.

Nové Sorento přináší několik nových vyspělých palubních systémů, které zvyšují praktičnost, komfort, ale také spokojenost zákazníků. V závislosti na trhu patří mezi nově nabízené prvky výbavy prostorový kamerový systém AVM (Around-View Monitor) se čtyřmi kamerami, které pomáhají řidiči při manévrování s vozidlem, zejména ale při parkování v omezených prostorách, a také chytré elektrické ovládání zadního výklopného víka. Tento systém, je-li aktivován, automaticky otevře víko zavazadlového prostoru, jakmile v blízkosti zavazadlového prostoru detekuje klíč od vozu. Majitelé díky tomu mohou snadno naložit nákupní tašky nebo těžké předměty do kufru vozu.

Vyšší úroveň kultivovanosti
Inženýři Kia se při vývoji nového Sorenta soustředili na vyztužení skeletu karoserie a snížení hlučnosti a vibrací s cílem zvýšit úroveň kultivovanosti a vytvořit mimořádně tiché prostředí pro cestování, které je stejně sofistikované jako design nového modelu.

Zvýšená torzní tuhost nového skeletu karoserie (až o 14 % v porovnání s předchozím modelem) je vynikajícím základem pro vylepšení kultivovanosti a bezpečnosti.

Mezi opatření proti hluku a vibracím v novém Sorentu patří použití nového zvukově izolačního materiálu pro tunel převodovky, o 29 % větší tloušťka zvukově izolační vrstvy v přístrojové desce (0,9 mm místo 0,7 mm), větší lůžka uložení motoru a převodovky, která ještě víc omezují přenos vibrací z poháněcího ústrojí, a u vznětových modelů nový kryt filtru pevných částic DPF, plus akustický štít integrovaný do krytu řetězového rozvodu motoru. Hlučnost v interiéru je snížena o 3 až 6 procent, v závislosti na jízdních podmínkách.

Vylepšené poháněcí ústrojí, jízdní komfort a ovladatelnost
Inženýři Kia v reakci na rostoucí očekávání zákazníků vylepšili v novém modelu Sorento každý aspekt ovlivňující cestování a pocity za jízdy, a to se zvláštním zaměřením na motory, řízení a podvozek.

V závislosti na požadavcích jednotlivých zemí bude pro nové Sorento* k dispozici pět motorů s výkonem od 172 k do 270 k. Mezi ně patří zážehová jednotka 2.4 GDI s přímým vstřikováním benzinu, motory 2,4 litru a 3,3 litru s vícebodovým vstřikováním MPI a velmi oblíbené, dále přepracované a vylepšené turbodiesely „R“ 2,0 a 2,2 litru.

Tým podvozkových inženýrů Kia se při vývoji nového Sorenta zaměřil především na vylepšení jízdního komfortu, jízdní stability ve vysokých rychlostech a ovladatelnosti. Také v této oblasti bylo dosažené velkého pokroku a změny korespondují se zlepšením v oblasti kvality interiéru a odhlučnění.

Plně nezávislé zavěšení kol přebírá základní uspořádání od předchozího modelu (vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení Kia), které však bylo v mnoha ohledech vylepšeno. Pomocný rám vzadu má větší lůžka, která ho lépe izolují od interiéru, a větší tlumiče jsou nyní umístěny svisle za osou nápravy, což zlepšuje kontrolu pohybů karoserie.

Tyto změny, společně s delším rozvorem, znamenají komfortnější odpružení s progresivnějšími reakcemi na nerovnosti vozovky. Nové Sorento díky tomu poskytuje mimořádný komfort při cestování na větší vzdálenosti, stejně jako při jízdě v terénu.

V konstrukci přední nápravy je zcela novým prvkem elektrický posilovač řízení R-MDPS, dodávaný – v závislosti na zemi – standardně nebo na přání, integrován přímo do převodky řízení – místo uložení na sloupku řízení jako u předchozího modelu. Toto řešení poskytuje větší citlivost a rychlejší reakce řízení. Nové Sorento se díky tomu zařadí ve svém segmentu mezi vozidla s vyšší mírou agility a sportovních vlastností, bez kompromisů v oblasti jízdního komfortu, který zákazníci očekávají od luxusního SUV.

Lepší pasivní a aktivní bezpečnost
Skelet karoserie nového Sorenta má výrazně vyšší tuhost, z velké části díky širšímu využití ultravysokopevnostní oceli. U předchozí generace byl podíl ultravysokopevnostní oceli 24,4 procenta, zatímco ve skeletu karoserie nového modelu vzrostl tento podíl na 52,7 procenta. Základní struktura karoserie je tak v případě nárazu odolnější a další výhodou je vyšší torzní tuhost. Odolnější ocel vyztužuje podběhy kol, rám víka zavazadlového prostoru a oblast u zadních kol.

U nového Sorenta nalézá také uplatnění více než dvojnásobné množství extrémně odolné oceli tvářené za tepla (včetně jejího tvrzení), než u předchůdce (10,1 procenta místo 4,1 procenta). Tento materiál výrazně přispívá k tuhosti sloupků A a B.

Zákazníci si budou moci pro nové Sorento vybrat (v závislosti na trhu) různé systémy aktivní bezpečnosti. Mezi nabízené systémy patří adaptivní tempomat ASCC (Adaptive Smart Cruise Control); systém varování při opuštění jízdního pruhu LDWS (Lane Departure Warning System), který zvukovým signálem upozorní řidiče, že vůz opouští jízdní pruh bez zapnutých ukazatelů směru; upozorňování na riziko čelní kolize FCW (Front Collision Warning); sledování slepého úhlu BSD (Blind-Spot Detection); asistent pro změnu jízdního pruhu LCA (Lane Change Assist); upozorňování na křižující vozidla vzadu RCTA (Rear Cross-Traffic Alert), které varuje před vozidly, přijíždějícími ze stran k zádi Sorenta na parkovištích; a ukazatel rychlostních limitů SLIF (Speed Limit Information Function), který zobrazuje omezení rychlosti na panelu sdružených přístrojů na základě dopravních značek, detekovaných kamerou.

Poznámky pro redaktory
* Vnější délka vozidla platí pro model s evropskou specifikací.

ZCELA NOVÁ KIA SORENTO – TECHNICKÉ ÚDAJE PRO EVROPSKÉ SPECIFIKACE
Karoserie
Pětidveřové, pětimístné nebo sedmimístné SUV s celoocelovou samonosnou karoserií. V závislosti na modelu jsou na výběr tři čtyřválcové motory, dva vznětové a jeden zážehový, pohánějící přední a zadní kola, prostřednictvím šestistupňové mechanické nebo samočinné převodovky.

 

Motory
Turbodiesel 2,0 litru / 185 k
Typ    řadový čtyřválec
Zdvihový objem    2,0 litru, 1995 cm3
Vrtání x zdvih    84,0 x 90,0mm
Kompresní poměr    16,0:1
Max. výkon    185 k (136 kW) @ 4000 min-1
Max. točivý moment    402 N.m @ 1750-2750 min-1
Počet ventilů    16 (4 na válec)
Emisní třída    Euro 6

Turbodiesel 2,2 litru / 200 k

Typ    řadový čtyřválec
Zdvihový objem    2,2 litru, 2199 cm3
Vrtání x zdvih    85,4 x 96,0mm
Kompresní poměr    16,0:1
Max. výkon    200 k (147 kW) @ 3800 min-1
Max. točivý moment    441 N.m @ 1750-2750 min-1
Počet ventilů    16 (4 na válec)
Emisní třída    Euro 6

GDI 2,4 litru / 188 k

Typ    DOHC, řadový čtyřválec
Zdvihový objem    2,4 litru, 2359 cm3
Vrtání x zdvih    88,0 x 97,0mm
Kompresní poměr    11,3:1
Max. výkon         188 k (138 kW) @ 6000 min-1
Max. točivý moment    241 N.m @ 4000 min-1
Počet ventilů    16 (4 na válec)
Emisní třída    Euro 6

Převodovky

2.0 CRDi    2.2 CRDi    2.4 GDI
Mechanická    —    6stupňová    6stupňová
Samočinná    6stupňová    6stupňová    6stupňová

Převody

2.0 CRDi    2.2 CRDi    2.4 GDI
AT    MT    AT    MT    AT
1    4,651    3,538    4,651    3,769    4,639
2    2,831    1,909    2,831    1,931    2,826
3    1,842    1,179    1,842    1,696    1,841
4    1,386    0,814    1,386    1,276    1,386
5    1,000    0,737    1,000    1,027    1,000
6    0,772    0,628    0,772    0,897    0,772
Zpětný chod    3,393    3,910    3,393    3,588    3,385
Stálý převod 1    3,195    4,071    3,195    3,737    3,648

Podvozek a odpružení
Vpředu    Plně nezávislé zavěšení, uložené v pomocném rámu, vzpěry McPherson, vinuté pružiny a plynové tlumiče. Příčný zkrutný stabilizátor.
Vzadu    Plně nezávislé zavěšení na dvojicích příčných lichoběžníkových ramen, uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče. Příčný zkrutný stabilizátor
Řízení

Typ    Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem uloženým v převodce řízení
Převod / počet otáček volantu    14,43:1 / 2,87 otáčky mezi rejdy
Průměr otáčení    11,08 metru

Brzdová soustava

Vpředu    Kotoučové brzdy s průměrem 320 mm
Vpředu    Kotoučové brzdy s průměrem 314 mm

Kola a pneumatiky

Standardní    17“ kola z lehké slitiny, pneumatiky 235/65 R 17
Náhradní kolo    Sada pro opravu poškozené pneumatiky

Rozměry (mm)

Exteriér

Celková délka    4780    Celková šířka **    1890
Celková výška    1685 / 1690*    Rozvor    2780
Rozchod kol vpředu    1633    Rozchod kol vzadu    1644
Převis vpředu    945    Převis vzadu    1055
Nájezdový úhel vpředu    16,9°    Nájezdový úhel vpředu    21,0°
Světlá výška    185
* s podélnými střešními nosiči ** bez vnějších zpětných zrcátek

Interiér

1. řada    2. řada    3. řada
Výška stropu nad sedákem    1004    998    920
Prostor pro nohy    1048    1000    805
Šířka v úrovni ramen    1500    1472    1342
Šířka v úrovni kyčlí    1439    1433    1051

Objem zavazadlového prostoru (litry, VDA)
Za    1. řadou    2. řadou    3. řadou
5místné Sorento    1732    660    —
7místné Sorento    1662    605    142

Hmotností (kg, 5místné Sorento)
2.0 CRDi    2.2 CRDi    2.4 GDI
AT    MT    AT    MT    AT
Provozní hmotnost    1844    1821    1849    1735    1750
Celková hmotnost    2510    2510    2510    2510    2510
Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu*
2000    2500    2000    2500    2000
*brzděný přívěs; nejvyšší přípustná hmotnost nebrzděného přívěsu 750 kg pro všechny modely

Provozní vlastnosti

2.0 CRDi    2.2 CRDi    2.4 GDI
AT    MT    AT    MT    AT
Nejvyšší rychlost (km/h)    200    203    203    202    195
0 až 100 km/h (s)    10,4    9,0    9,6    10,4    10,5