Herec Roman Vojtek o CNG: S tak nízkou spotřebou jsem ještě nejezdil

RWE_logoPopulární herec, zpěvák, tanečník a moderátor Roman Vojtek je známý zálibou v autech na alternativní pohon. Nedávno vyměnil hybridní pohon za pohon na stlačený zemní plyn (CNG). Ve spolupráci se společnostmi RWE Energo, CNG expert a Opel C&S vznikl projekt s cílem propagace CNG jako výhodné pohonné hmoty. Roman Vojtek dostal od společnosti CNG expert na rok zapůjčený vůz Opel Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFlex a v rámci dlouhodobé spolupráce bude porovnávat provoz a náklady při využívání CNG.

Ekologicky a levně

„Rád objevuji nové věci a nové technologie. Blízké jsou mi samozřejmě ty šetrné k přírodě. Když jsem zjistil, že ježdění na CNG je ekologické a levné zároveň, neváhal jsem a do projektu se pustil. Je pravda, že provozu na CNG jsem se ze začátku bál, ale hned první natankování plné nádrže za pár korun mé obavy rozptýlilo.
Věřím, že CNG je budoucnost v dopravě,“ říká Roman Vojtek.

Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFlex navazuje na dlouhou řadu CNG modelů německé automobilky Opel. Vysoký výkon 110 kW/150 k, lehké kompozitové lahve na CNG a sedmisedadlový interiér činí tento vůz vhodnými jak pro rodiny, tak pro podnikatele. Celkový dojezd je kolem 680 km, spotřeba CNG je 4,7 kg v kombinovaném cyklu. Produkce CO2 na kilometr je v průměru pouze 129 gramů, a i proto ji environmentální institut Ökotrend a magazín Auto Test označily za tzv. Ekologicky nejpřijatelnější van pro rok 2014.
A právě i ekologické výhody CNG pohonu Romana Vojtka zaujaly.

Jaké jsou jeho první zkušenosti? „S autem jsme zatím najeli něco kolem osmi tisíc kilometrů a musím říct, že celá naše rodina si ho oblíbila. Naše malá dcera se nás ptala, s jakým autem teď budeme jezdit. Řekl jsem jí, že s Oplíkem, ale ona si to spojila a od té doby říká, že jezdíme Soplíkem. Takže náš rodinný vůz se jmenuje Soplík,“ říká s úsměvem.

Reklama 1

A se zaujetím pokračuje v popisu zážitků s CNG vozem: „Největší zkušenost a zatím nejtvrdší test zažil Soplík, když jsme s ním jeli ve čtyřech lidech do Itálie na hory. Auto bylo k prasknutí plné, na střeše umístěná rakev se čtyřmi páry lyží a dvěma snowboardy a ujeli jsme takto asi 1400 km. Přesto průměrná spotřeba dosáhla pouze 5,4 kg CNG na sto kilometrů! Zní to neuvěřitelně, ale tohle auto nemá žádnou konkurenci. Jezdil jsem čtyři roky s hybridním vozem, ale takové spotřebě jsem se ani nepřiblížil,“ vyzdvihuje zapůjčený automobil.

Šťáva vám nedojde

Ráznou odpověď má i na námitky o nedostatečné infrastruktuře plnicích stanic. Ta je o to cennější, že vychází z vlastních zkušeností. „Hodně mých známých mi řídkou síť plnicích stanic pořád připomíná, já ale vždycky odpovídám, že prakticky není možné, aby vám došla šťáva.

Je to vše jen o informacích. Existuje spousta webových stránek nebo internetových plánovačů cest, stačí se jen podívat a cestu si naplánovat. Zabere to asi minutu a myslím si, že to za to stojí. A kdyby se přece jen stalo, že plyn dojde, Zafira má další nádrž na benzin na zhruba 150 až 200 km jízdy – a s tím se bezpečně dostanete k nejbližší plnicí stanici. A ještě zkratkovitě hlavní výhody – je to skvělé rodinné auto, převezete prakticky vše. Na CNG je postaveno už z fabriky, tedy žádná „kutilská“ přestavba. Navíc tichý chod. I při plném naložení je auto příjemně dynamické. Vynikající výhled z vozu a dobře tvarovaná sedadla. Variabilita prostoru.
Neustále se rozšiřující síť plnicích stanic,“ dodává Roman Vojtek.

Reklama 2

Zemní plyn v dopravě je již dnes plnohodnotnou pohonnou hmotou. Přes 7,2 tisíce vozů, které v ČR jezdí na CNG, aktuálně využívá sítě 53 veřejných plnicích stanic. Hlavním trumfem CNG v dopravě je jeho cena, která je poloviční oproti ceně benzinu.
Nákup CNG automobilů proto zvažuje stále více společností s velkými autoparky. S rozšiřující se nabídkou automobilek na českém trhu přibývá také zájemců o CNG pohon z řad běžných motoristů.

Do roku 2020 počítá Evropa s náhradou 20 procent klasických pohonných hmot alternativními palivy. Z toho polovinu, tedy 10 procent, by měla tvořit doprava na CNG. To představuje 23,5 milionu vozidel na zemní plyn v Evropě v roce 2020.