Fiat Panda Cross: první svého druhu

FIAT_Panda_11
Zdroj: FIAT

Po své premiéře na autosalonu v Ženevě se nový Fiat Panda Cross představil mezinárodnímu tisku. Prodej na všech hlavních evropských trzích bude zahájen v září.

Nová Panda Cross je ultimativní evolucí konceptu SUV, který v průběhu času nabídl řadu velikostí a podkategorií pro různé potřeby zákazníků: od segmentu velkých SUV, přes střední SUV až po malá kompaktní SUV. Ta jsou výsledkem konceptu downsizingu. Tento segment se neustále vyvíjí a stává se stále významnějším. Zatímco v roce 2006 tvořil asi 7 % (rok před představením Pandy Cross), nyní dosahuje přes 20 % celkových prodejů v Evropě.

Při tomto vývoji představuje vstup Pandy Cross na trh další evoluční krok, neboť tento model vytváří zcela novou kategorii SUV. To proto, že v sobě spojuje hnací ústrojí a schopnosti skutečného off-roadu. Tyto vlastnosti pak doplňuje výkonem a výbavou typickou pro velká SUV, avšak při kompaktnosti, účinnosti a agilitě městského vozu. Velkou roli pak hraje velmi osobitý styl, který je praktický a přitom budí emoce. To vše je ještě zajímavější díky velmi atraktivní ceně, která je ve srovnání s nejprodávanějším velkým SUV v Evropě poloviční.

Panda Cross představuje nový typ vozidla, který vychází z filozofie, že vůz může dokázat cokoliv, ať už spadá do jakéhokoliv segmentu. Jak již název napovídá, Fiat Panda Cross je crossover nejen proto, že je schopen překonat jakékoliv překážky – díky pohonu všech kol a elektronické uzávěrce diferenciálu, jež se na trhu představuje poprvé -, ale také proto, že dokáže přilákat zákazníky s různými potřebami. Jedná se o zákazníky, kteří nechtějí přijímat kompromisy, protože svět off-roadů znají velmi dobře, ale zároveň by chtěli svůj vůz používat ve městě. Tito zákazníci dokáží ocenit jedinečný styl vozu stejně jako moderní technologie a hledají výbavu velkého off-roadu, avšak se všemi výhodami kompaktního vozidla.

Reklama 1

Z tohoto důvodu má Fiat Panda Cross velmi osobitý styl, přičemž ale jeho estetické prvky nejsou samoúčelné. Ve skutečnosti všechny detaily slouží k ochraně mechanických dílů, což Pandu Cross činí robustnější a bezpečnější. Navíc Panda Cross byla navržena tak, aby si poradila v jakémkoliv typu terénu, a to i velmi náročném. Přitom se však dokáže hbitě pohybovat v městském provozu, a co je nejdůležitější, dokáže zaparkovat téměř všude.

Kombinace funkčnosti a stylu je charakteristickým znakem verzí Cross už od předchozí generace, jako i limitovaných edicí nebo speciálních sérií Pandy 4×4. Již na konci 80. let nabídka Pandy zahrnovala vrcholné modely s velmi bohatou výbavou v kombinaci s osobitým stylem a velmi pokročilými technologiemi. Zmínku zaslouží pohon všech kol Steyer-Puch, který se později objevil i v exkluzivních off-roadech. Tento vzorec se osvědčil a byl opět aplikován do roku 2006, kdy Fiat poprvé představil na trhu koncept Cross a tento název použil i pro Pandu. Skutečné mini SUV schopné zdolat jakýkoliv terén.

Dnes se verze Cross vrací do řady Panda. Tato řada je dnes ve svém segmentu nejrozsáhlejší, mimo jiné i díky univerzálnosti a funkčnosti, jež před 30 lety způsobily v segmentu malých městských vozidel doslova revoluci. Stačí říct, že šlo o první malé městské vozidlo v segmentu nabízející pohon na naftu, LPG a zemní plyn nebo první městský vůz s pohonem všech kol. S Pandy se tak stal bestseller svého segmentu v Evropě. Mimochodem za prvních šest měsíců roku 2014 se Panda zařadila v prodejích na druhou příčku, hned za Fiatem 500.

Reklama 2

Styl a rozměry

Každý detail Pandy Cross byl navržen tak, aby byla okamžitě rozeznatelná a výrazná, k čemuž využívá stylistický jazyk typický pro vozy SUV. Nepřekvapí, že všechny stylistické detaily slouží k ochraně mechanických částí a Pandu Cross tak činí robustnější a bezpečnější a navíc jí dodávají velmi osobitý vzhled.

Vše začíná na přední části, která má díky novému nárazníku zcela nový vzhled. Nárazník se může pochlubit výraznou ochrannou částí v matně titanovém odstínu s otvory ve tvaru „squircle”, tedy čtverce se zaoblenými rohy, charakteristickém motivu Pandy. Tažná oka mají nový design a zářivě červený odstín a dokonale podtrhují offroadový charakter vozu. Rámečky světlometů jsou rovněž zcela nové. Světlomety a nové mlhovky jsou součástí masky chladiče spolu s lištou a logem. Nová LED světla denního svícení jsou pak zakomponovaná do ochranné části.

Reklama 3

Při pohledu z boku si lze povšimnout několik specifických prvků, jakými jsou lemy blatníků, výrazné boční lišty s logem Cross a nové střešní ližiny, které mají stejnou povrchovou úpravu jako ochrana přídě. Patnáctipalcová litá kola mají pětipaprskový V design a leštěnou povrchovou úpravu. Záď je charakteristická novým nárazníkem s ochrannou spodní částí, která designem i povrchovou úpravou koresponduje s ochrannou částí přídě. Nové leštěné rámečky světel a chromovaná koncovka výfuku dotvářejí unikátní vzhled vozu.

Interiér Pandy Cross se vyznačuje vytříbeností. Sedadla jsou čalouněná textilií s žíhaným vzorem dodávajícím technicistní vzhled, přičemž boky jsou vyrobené z hnědé eco kůže, což koresponduje s obložením dveří. Přední sedadla, respektive jejich opěradla, jsou charakteristická vertikálním nápisem Cross.

Přístrojový panel dostal nový měděný odstín, který zvýrazňuje stříbrný panel s kontrolními ukazateli. Stejné zpracování je použito i na středové konzole, kde se nachází i zcela nový ovladač Terrain Control. Výbavu doplňuje kůží čalouněný volant s vestavěnými ovladači rádia a kožená hlavice řadicí páky.

Díky pěti dveřím a prostoru pro cestují, jenž je na vrcholu segmentu, je nová Panda Cross skutečně originálním městským SUV. Účinnost kombinuje s malými vnějšími rozměry – délka 370 cm, šířka 166 cm a výška 166 cm – a nadprůměrným vnitřním prostorem. Ostatně stačí říct, že zavazadlový prostor je jedním z největších v segmentu (225 litrů).

Trvalý pohon všech kol a elektronická uzávěrka diferenciálu ELD

Panda Cross je vozidlo s velkou osobitostí, které ví, jak oslovit i nejnáročnější zákazníky, milovníky dobrodružství a života v přírodě. Právě z tohoto důvodu využívá trvalý pohon všech kol s dvěma diferenciály a jednou elektronicky ovládanou spojkou.

Tento trvalý systém pohonu všech kol je řízen elektronickou řídicí jednotkou, která analyzuje řadu parametrů vozidla, na základě čehož rovnoměrně nebo proporčně rozděluje točivý moment na přední a zadní nápravu, to vše v závislosti na jízdních podmínkách. Výhodou tohoto systému je plně samočinná funkce a nulová údržba.

Panda Cross využívá ve standardu rovněž systém ESP (elektronická kontrola stability) s funkcí ELD (elektronická uzávěrka diferenciálu). Tento systém poskytuje další asistenci při jízdě v terénu nebo na kluzkém povrchu (sníh, led, bláto, apod.).

Speciální ovladač pro milovníky jízdy v terénu

Panda Cross nabízí v daném segmentu exkluzivní prvek, který osloví především milovníky offroadové jízdy. Tento systém, který dokáže maximálně využít výhody pohonu všech kol, pracuje na základě parametrů získaných během jízdy. Systém Terrain Control umožňuje řidiči vybrat jeden ze tří režimů: Auto, Off-road a Hill Descent.

V režimu Auto je točivý moment motoru rozdělován v optimálním poměru mezi přední a zadní nápravu v závislosti na stavu povrchu vozovky či potřebě vyproštění se, to vše bez potřeby zásahu řidiče. V běžných podmínkách, tedy ve městě nebo na dálnici, využívá Panda Cross pohon předních kol, přičemž na přední nápravu je přenášeno 98 % točivého momentu. Ve chvíli, kdy začne být povrch kluzký nebo vůz vjede na špatný povrch, systém automaticky přenáší točivý moment mezi nápravy podle potřeby, respektive poměr točivého momentu mezi nápravami dávkuje vždy podle potřeby.

Osvědčená a vyzkoušená vícelamelová spojka s elektrohydraulickým ovládáním přenese až 900 Nm točivého momentu na zadní nápravu (ekvivalent celého točivého momentu, který je motor schopen dodat) v čase pouhé jedné desetiny sekundy, což znamená, že vůz může reagovat prakticky ihned a zvládnout sníženou přilnavost na vozovce.

V režimu Off-road se pohon všech kol změní na permanentní, a to až do rychlosti 50 km/h. Po překročení této rychlosti se pak tento režim spolu s elektronickou uzávěrkou diferenciálu deaktivuje. V tomto režimu potlačuje zásahy ASR pro zlepšení jízdních vlastností při nízké přilnavosti a důsledně využívá točivý moment motoru. Přibrzďováním kol, jež ztrácejí trakci nebo prokluzují více než ostatní, je zajištěno, že vůz zůstává stále v pohybu. Tímto způsobem se optimalizuje trakce na nerovném povrchu.

Pro optimální ovládání v prudkých svazích, především při jejich sjíždění či jízdě na velmi nerovném povrchu, režim HDC (Hill Descent Control) udržuje vůz v konstantní rychlosti, přičemž pracuje zcela samostatně a řídí dokonce i brzdový systém. Řidiče podporuje tím, že mu pomáhá řešit sjíždění prudkých svahů. Hill Descent Control rovněž zajišťuje konstantní chování vozidla v terénu s rozdílnou přilnavostí a pomáhá zabránit nečekanému vybočení. Funkce HDC je součástí systému ESP. Aktivuje se automaticky v rychlostech od 25 km/h a zůstává v činnosti do 50 km/h.

Pneumatiky

Pro zajištění maximální přilnavosti na jakémkoliv povrchu využívá nový model celoroční pneumatiky 185/65R15 M+S, které jsou větší než u Pandy 4×4. Vyvinuty byly speciálně pro zajištění optimálních jízdních vlastností a trakce na zasněžených silnicích, stejně jako pro citlivé řízení a maximální požitek z jízdy na mokru i suchu, jako i pro excelentní offroadový výkon.

Zavěšení kol

Zavěšení kol vozidla s pohonem všech kol má dva hlavní úkoly. Musí splňovat všechny vlastnosti vozidla s pohonem dvou kol, tedy jízdní komfort, ovladatelnost, stabilitu v zatáčkách a bezpečnost, a současně poskytnout schopnost zvládnout nejrůznější typy nezpevněných povrchů a částečně i terén.

Na splnění těchto vlastností pracovali inženýři Fiatu velmi usilovně. Absolutní dokonalosti dosáhli především ve smyslu komfortu a výkonu v terénu. Aby dosáhli požadovaných vlastností, zvolili osvědčené a vyzkoušené řešení: zavěšení typu MacPherson vpředu a vlečenou nápravu s torzně poddajnou příčkou vzadu. Nápravy ovšem byly navržené speciálně pro pohon všech kol.  Ve srovnání s vlečenou zadní nápravou bez torzní příčky předchozí generace je nové zavěšení lehčí a poskytuje lepší jízdní a akustický komfort při stejném offroadovém výkonu.

Typické offroadové úhly a schopnosti

Vůz je postaven na vynikajícím základu, ostatně Panda 4×4 je jediné městské vozidlo, které obdrželo titul SUV roku. Panda Cross se vyznačuje několika technickými inovacemi, jež byly zaměřené na zlepšení schopností v terénu. Jednak se světlá výška zvětšila na 161 mm v případě motoru TwinAir a 158 mm v případě verze MultiJet. Toho bylo dosaženo přepracováním předního a zadního nárazníku a použitím specifických pružin a nakonec o 10 mm větších pneumatik. Dokonce i offroadové úhly jsou lepší než u Pandy 4×4: úhel nájezdu je 24°, úhel sjezdu činí 34° a přechodový úhel dosahuje 21°. Tyto hodnoty se těsně blíží ryzím off-roadům a jsou větší než u mnohých předních SUV. Navíc Panda Cross může dokonce překročit maximální stoupání 70 % a boční náklon 55 %.

Panda Cross je skutečným off-roadem, a to i v malých technických detailech a bezpečnostních opatřeních. Například ochranné části podvozku s ocelovými kryty umožňují řešit i velmi drsné podmínky bez poškození mechanických součástí podvozku. Kromě toho sání je zvýšeno na 739 mm (od vozovky) u vznětové verze a 711 mm u zážehové verze. Panda Cross tak nemá problém zdolat i poměrně hluboké brody.

Motorizace

V dokonalé harmonii s offroadovým duchem nové Pandy Cross se uživatelé mohou spolehnout na nejvýkonnější motory řady, v obou případech vybavené technologií Start&Stop: vznětový přeplňovaný motor 1.3 MultiJet a zážehový motor 0.9 TwinAir Turbo, které ve srovnání s verzemi použitými v ostatních provedeních Pandy mají zvýšený výkon, a to na 80 k, respektive 90 k.

Zakladatel nové rodiny dvouválcových motorů Fiat, motor 0.9 TwinAir Turbo, produkuje nejvyšší výkon 90 k (66 kW) při 5500 ot./min a točivý moment 145 Nm při 1900 ot./min (konstantní až do 3000 ot./min). Mimo to pro větší ohleduplnost k životnímu prostředí a redukci spotřeby paliva lze využít tlačítko ECO na přístrojovém panelu, které omezí točivý moment na 100 Nm při 2000 ot./min. Tato pohonná jednotka se může pochlubit spotřebou paliva v kombinovaném provozu 4,9 l/100 km a emisemi CO2 ve výši 114 g/km.

S ohledem na životní prostředí a současně potěšení z jízdy může být Panda Cross vybavena vznětovým přeplňovaným motorem 1.3 MultiJet II s filtrem pevných částic DPF (ve standardu), který produkuje nejvyšší výkon 80 k (59 kW) při 4000 ot./min a točivý moment 190 Nm při pouhých 1500 ot./min. Toto mistrovské dílo miniaturizace váží spolu s veškerým příslušenstvím jen přibližně 140 kg. Tento motor patřící do druhé generace pohonných jednotek MultiJet je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek dmychadla a mezichladičem pro optimalizaci točivého momentu v nízkých otáčkách. V kombinovaném provozu zaznamenává motor 1.3 MultiJet II rekordních hodnot emisí CO2 jen 125 g/km a spotřebu paliva 4,7 l/100 km.

Specifická 6stupňová převodovka

Panda Cross je v kombinaci motorem TwinAir Turbo nabízená s 6stupňovou převodovkou. Tato převodovka disponuje zkráceným prvním převodovým stupněm, který zvýrazňuje offroadové vlastnosti a zajišťuje optimální rozjezd i v prudkých stoupáních. Zkrácený převodový stupeň je rovněž užitečný při zdolávání náročnějších tras v terénu, neboť umožňuje vozidlu postupovat malou rychlostí s motorem běžícím na volnoběh, což přináší maximální kontrolu typickou pro offroadové modely.

Standardní a volitelná výbava

Nová Panda Cross nabízí kompletní a jedinečnou standardní výbavu. Ta zahrnuje automatickou klimatizaci, rádio s CD/MP3 přehrávačem a Blue&MeTM s ovládáním na volantu, specifická 15palcová litá leštěná kola, vyhřívaná a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní opěrky hlavy, výškově nastavitelný volant, mlhovky, kůží čalouněný volant a hlavici řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, systém ESP s elektronickou uzávěrkou diferenciálu ELD a celoroční pneumatiky 185/65R15 M+S. K dispozici je navíc široká škála volitelného příslušenství, které dále posiluje městkou nebo offroadovou povahu vozu. Patří sem například vyhřívané přední okno, tónovaná okna a inovativní systém City Brake Control, který v loňském roce získal prestižní ocenění Euro NCAP Advanced 2013.

Bezpečnost

Panda Cross nabízí na přání inovativní systém City Brake Control. Systém monitoruje přítomnost vozidel a jiných předmětů před vozidlem, a pokud řidič není schopen zasáhnout sám, samočinně použije brzdy s cílem zabránit kolizi, případně zmírnit její následky. Systém City Brake Control byl navržen tak, aby poskytoval pomoc v rychlostech v rozmezí od 5 do 30 km/h. Aktivuje se při nastartování motoru, řidič jej však v případě potřeby může deaktivovat a opět aktivovat. O jeho důležitosti vypovídá i skutečnost, že byl organizací Euro NCAP oceněn prestižním titulem Euro NCAP Advanced 2013.

Tento asistenční systém využívá laserový sensor typu LIDAR (Light Detection And Ranging) umístěný v horní části čelního skla, který je propojen se systémem elektronické kontroly stability ESP. V závislosti na určitých parametrech, jakými jsou povrch vozovky, rychlost a směr vozidla, rozestavení překážek, stav pneumatik apod., dokáže nárazu zcela zabránit (Collision Avoidance) nebo alespoň zmírnit jeho následky (Collision Mitigation).

Toto důmyslné zařízení zahrnuje celkem tři funkce: automatické nouzové brzdění (Automatic Emergency Braking – AEB), Prefill a brzdový asistent. První z funkcí respektuje přání řidiče a přenechává mu plnou kontrolu nad vozidlem, přesto je ale v případě potřeby připraven zasáhnout a nouzově vozidlo zabrzdit. Funkce Prefill naopak připravuje brzdový systém na to, aby mohl zareagovat rychleji, a to jak při automatickém nouzovém brzdění, tak i brzdění samotným řidičem. Brzdový asistent monitoruje nouzové situace a mění odezvu brzdového pedálu, čímž dosahuje rychlejší reakce a vyššího brzdného tlaku.

Exkluzivní služby a příslušenství Mopar®

Proměna v jedinečný a osobitý vůz je možná díky široké škále exkluzivního příslušenství Mopar®. V portfoliu koncernu reprezentuje Mopar značku zaměřenou na servis, náhradní díly, příslušenství a péči o zákazníka všech značek Fiat-Chrysler v Evropě, na Blízkém východě a Africe (region EMEA). V současné době distribuuje přes 450 000 dílů. Tyto díly jsou přitom distribuovány do více než 130 zemí světa. Katalog příslušenství pak zahrnuje přes 25 000 položek.

Pro Pandu je připraveno přes 70 položek příslušenství, mezi nimiž nechybí 15palcová litá kola, kryty vnějších zpětných zrcátek a červené kryty nábojů kol, čepičky ventilků pneumatik s logem Fiat, držák jízdních kol a osobitý interiérový kit, praktický věšák a velurové koberečky s logem Panda.

Jedná se o vysoce kvalitní příslušenství, které dokonale koresponduje s technickými a stylistickými vlastnostmi nového vozu a umožňuje maximální personalizaci. Příslušenství Mopar je jedinečné tím, že je vyvíjené ve spolupráci s designérskými týmy samotného vozu. Toto přímé spojení zaručuje špičkovou kvalitu a odolnost, jakou nemůže nabídnout žádná jiná společnost na trhu s náhradními díly a příslušenstvím.

Uživatelé modelu Panda Cross se mohou spolehnout také na širokou škálu servisních a asistenčních služeb Mopar® Vehicle Protection, jaké dokáže poskytnout pouze skupina Fiat Group Automobiles, a to prostřednictvím rozsáhlé evropské sítě prodejců a autorizovaných servisů. Údržbu a opravy přitom zajišťují továrnou vyškolení, vysoce specializovaní technici, kteří využívají originální náhradní díly.

Mopar® Vehicle Protection v současnosti nabízí ve více než 40 zemích Evropy, na Blízkém východě a Africe portfolio 50 produktů, které vyhoví potřebám jakéhokoliv zákazníka. V roce 2013 využilo servisní a údržbové plány Mopar® Vehicle Protection více než jedno ze čtyř vozidel.

Rozsah služeb Mopar® Vehicle Protection je nepřetržitě aktualizován a nabízí dvě úrovně ochrany: Maximum Care a Powertrain Care. V obou případech se ochrana týká mechanických i elektrických částí vozidla. Tyto služby byly vytvořené, aby rozšířily záruku poskytovanou výrobcem z třech na pět let a nejvhodnější kilometrový projezd, jež nejlépe vyhovuje uživateli.

Mopar® Vehicle Protection zahrnuje dva plány údržby, které zajišťují, že vozidlo zůstane v perfektní kondici: Easy Pack (zahrnuje všechny plánované údržby od dvou do pěti předplacených kupónů) a Premium Pack ve verzích Gold, Silver a Bronze. Ty nabízejí nejen plánované údržby, ale také výměnu dílů, jež podléhají největšímu opotřebení a které se během životnosti vozidla nejčastěji vyměňují.

K dispozici jsou rovněž další služby, které jsou navržené pro poskytnutí nejlepšího požitku z jízdy, jako jsou sezonní prohlídky, jež mohou být zakoupeny samostatně nebo ve formě kupónové knížky. Služby Free2go++ a Essential Care rozšiřují služby silniční asistence nabízené během záruky na vozidlo.