Nejen autem na dovolenou do zahraničí

GeneraliStejně jako nepovažujeme za zbytečný luxus vysoké faktory opalovacích krémů, neměli bychom za zbytečné považovat ani vyšší limity pojištění, pokud si chceme užít spokojenou dovolenou bez následků. Vyplatí se jak při pojištění zdraví, tak při havarijním pojištění či povinném ručení.

Převážná většina českých turistů již ví, že nemůže ani v zemích EU spoléhat při zdravotních komplikacích jen na běžnou kartu zdravotní pojišťovny. Mezinárodní smlouvy sice zajišťují, že máme jako občané Unie nárok na stejnou zdravotní péči jako obyvatelé té které členské země, neznamená to ještě, že ta péče bude zadarmo. „Ve většině států Evropy není veřejná zdravotní péče bezplatná. Standardně podléhá řadě regulačních poplatků, ceny ošetření v zahraničí rok od roku stoupají,“ vysvětluje Lukáš Volf, produktový manažer pojišťovny Generali.

„Vzhledem k trendu rostoucích cen za ošetření v zahraničí jsme se rozhodli pro letošní letní sezónu navýšit limity pojistného plnění u cestovního pojištění, například u pojištění léčebných výloh zvyšujeme limit pojistného plnění takřka dvojnásobně na 3 respektive 5 miliónů korun. V případě storna zájezdu, osobních věcí a zavazel na 50 tisíc korun,“ dodává Volf.

Nikoli nepodstatnou výhodou cestovního pojištění jsou asistenční služby. Bez nich si musí turista veškerou komunikaci se zdravotnickým zařízením vyřídit sám. Stejně jako by si musel sám zařídit a uhradit případný převoz domů.

Reklama 1

V poměru k celkovým výdajům za dovolenou je cena cestovního pojištění drobností. Pohybuje se v řádu desetikorun denně. „Za tyto peníze však získávají naši klienti jistotu, že návštěva lékaře, repatriace či případné soudní spory dalších účastníků pojistných událostí pro ně nebudou znamenat nechtěné finanční splátky na několik let,“ dodává Jiří Cívka, tiskový mluvčí pojišťovny Generali.

JISTOTA S KAŽDOU CESTOVNÍ KANCELÁŘÍ

Ve chvíli, kdy si kupujete dovolenou u cestovní kanceláře, jistě nemyslíte na to, že by cestovka mohla zkrachovat dřív, než odletíte na zasloužený odpočinek. I tuhle eventualitu je možné si pojistit. Samozřejmě, že cestovní kancelář musí být ze zákona pojištěná, ale případy posledních let ukazují, že ne vždy jsou cestovky pojištěné dostatečně. Navíc se pojistné plnění klientům cestovních kanceláří vyplácí až tehdy, když je uzavřeno celé šetření. Ve skutečnosti to může být i několik měsíců. „Pojištění proti krachu cestovní kanceláře, které nabízí k cestovnímu pojištění Generali, dává klientovi záruku, že dostane peníze za neuskutečněnou dovolenou do 14 dnů. Stihne si tedy ještě pořídit další zájezd a o dovolenou nepřijde,“ vysvětluje Jiří Cívka.

MOTORISTŮM PRO ŠŤASTNOU CESTU

Podle dlouhodobých průzkumů vyráží nejvíce českých turistů za mořem do Chorvatska a to většinou vlastním autem. I když má vaše dovolená jiný cíl, pro cestu na dovolenou by měli motoristé respektovat několik dobrých rad. Kontrola technického stavu auta je samozřejmostí. Experti však radí doplnit povinnou výbavu o další důležité prvky. Například navýšit počet reflexních vest. V některých zemích jsou povinné pro všechny členy posádky vozu, právě třeba ve zmíněném Chorvatsku. Dále by nemělo chybět tažné lano s oky a červeným výstražným praporkem, práškový hasicí přístroj, pracovní rukavice, startovací kabely, manometr, svítilna a destilovaná voda.

Reklama 2

Řidiči by si rozhodně měli před cestou do zahraničí přečíst předpisy zemí, které projedou. Příliš se neliší, ale některé odchylky by mohly být drahé. Odborníci doporučují do neznámého prostředí s jazykovou bariérou vylepšit povinné ručení o nadstandardní asistenční službu.

„Také si nezapomeňte vytisknout euroformulář o dopravní nehodě, který lze stáhnout na internetových stránkách www.generali.cz,“ radí vedoucí oddělení likvidace pojistných událostí motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda.

Na povolené rychlosti upozorňují dopravní značky na hranicích, používání mobilního telefonu při řízení není povoleno prakticky nikde. Ale třeba v Rakousku předpisy vyžadují, aby lékárničku a trojúhelník měla posádka v dosahu, tedy nikoli v kufru auta. Pozor, v poslední době tolik populární palubní kamery uvnitř vozu jsou v této zemi zakázány.

Reklama 3

Zatímco povinná výbava je ve většině zemí shodná, například předpisy upravující svícení přes den se liší. „Rozhodně nic nezkazíte, když i po překročení našich hranic budete dál svítit. Je to rozhodně lepší, než si pamatovat dopravní předpisy různých států, případně riskovat pokutu,“ říká Marek Heyda. Celoroční svícení je povinné na Slovensku či ve Slovinsku. V Rakousku a Německu jen za špatné viditelnosti.

Jiné regule často platí pro mladé řidiče, nebo pro ty, kteří nemají řidičský průkaz dlouho. Češi se často spoléhají na to, že některé země jsou k alkoholu za volantem tolerantnější. I to je dobré pořádně zjistit. V Rakousku je sice tolerance alkoholu 0,049, ovšem hranice platí 0,01 pro řidiče „ve zkušební době“, tedy 2 roky od získání ŘP, a policie může při zjištění překročeného limitu zabavit řidičák i klíče od vozu. V Maďarsku je tolerance alkoholu nulová. V Chorvatsku platí obecný limit 0,05% alkoholu v krvi s tím, že u řidičů vozidel nad 3,5 t, u řidičů z povolání či při výkonu služby a u mladých jezdců do 24 let věku je tolerance nulová.

data_generali

Hasicí přístroj

• Povinně v pobaltských zemích a dále v Bulharsku, Řecku, Moldavsku, Rumunsku, Rusku, Turecku, Bělorusku a na Ukrajině,

• v Belgii a Polsku povinně pouze pro vozidla registrovaná v těchto zemích,

• jako doporučená výbava pak v Dánsku, Makedonii, Norsku, Švédsku na Islandu.

Druhý výstražný trojúhelník

• V Chorvatsku, Makedonii, Černé Hoře, Srbsku a Slovinsku je povinný druhý výstražný trojúhelník pro vozy s přívěsem,

• v Estonsku, Turecku a na Kypru jsou povinné dva výstražné trojúhelníky v každém vozidle,

• ve Španělsku je druhý výstražný trojúhelník povinný pouze pro vozidla zde registrovaná.

Tažné lano

• Povinně v Bosně a Hercegovině, Makedonii a Srbsku.

Náhradní autožárovky

• Povinně v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, Černé Hoře a Rusku (kromě Xenon nebo LED světel),

• jako doporučená výbava v Bulharsku, Dánsku, Estonsku, Finsku, Francii, Itálii, Lotyšsku, Litvě, Lucembursku, Makedonii, Moldavsku, Norsku, Polsku,

Evropská zpráva o dopravní nehodě

• Povinně v Srbsku a Chorvatsku,

• na Slovensku se důrazně doporučuje.